Škoda Enyaq Coupé är en sportig och prisvärd familjesuv. Den utmanar syskonen med samma elbilsplattform från Audi, Cupra Born och VW.

Svenska Dagbladet har testat bilen Škoda Enyaq Coupé, som finns i tre versioner: 80 (bakhjulsdriven med 204 hästkrafter), 80X (fyrhjulsdriven med 265 hästkrafter) och RS (fyrhjulsdriven med 299 hästkrafter och diverse mest kosmetiska tillägg). SvD är tydlig i sitt omdöme: ”Av bilarna Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron är det Skoda som ger mest för pengarna.” Den motsvarar VW ID.5 och Audi Q4 Sportline e-tron.

Škoda Enyaq Coupé delar MEB-plattform med syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och VW. Tillverkningen sker inte i hemlandet Tjeckien, utan i tyska Zwickau.

Här är lite fakta om Škoda Enyaq Coupé med fyrhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Batteriets storlek är 77 kWh och räckvidden 50,4 mil. Förbrukningen är 1,67 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,4 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 535 liter, med nedfällda baksäten 1 460 liter.

Škoda Enyaq Coupé finns med dragkrok och dragvikt 1 200 kilogram.

Škoda Enyaq Coupé har förarstödssystem som adaptiv farthållare, olika varningsfunktioner och parkeringshjälp.

Priset för Škoda Enyaq Coupé är från 691 700 kronor före miljöbonus för inköp. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.

SvD nämner två specifika konkurrenter till Škoda Enyaq Coupé: VW ID.5 GTX och Audi Q5 Sportback.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Enyaq Coupé RS IV, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bra räckvidd
+ stora innerutrymmen
+ bra takhöjd i baksätet
+ påkostad
+ vanliga knappar och vred
+ stort bagageutrymme
+ bra prestanda
+ bra acceleration
+ adaptivt chassi som går att ställa i olika lägen
+ tyst
+ panoramaglastak ger luftig känsla
+ mjukvaruuppdatering över nätet av bilen (OTA)
+ förberedd för laddning till nätet (V2L)
+ enkel snabbladdningsteknik (”plug & charge”)

På minussidan:
– dyr
– snabb familjebil men ingen snabb sportbil
– begränsad bakåtsikt på grund av taklutningen

Škoda Enyaq Coupé RS IV: får 29 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 17 september 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Škoda

Artikeln publicerad 17 september 2022