Det ramlar in utmärkelser på temat ”årets bil”. Det finns olika kategorier och juryn. Jag har inte kartlagt dem alla, men här är fem tävlingar som gör avtryck.
Totalt omfattar sammanställningen sex ”årets bil”, men den sjätte omfattar bara vilka bilar som är nominerade till priset som delas ut i början av varje år.
Det finns fortfarande en och annan fossilbil bland finalisterna, men numera är nästan alla vinnare och finalister ellbilar.
Några få elbilar sticker ut som vinnare: Hyundai Ioniq 6, Kia EV9, MG 4 och Tesla Model 3. Det blir naturligtvis spännande att se vilka bilar som tar pallplats i Årets bil 2024.
Miljöbästa bil 2024: Tesla Model 3 med 39 poäng, samma bil vann även året före. Bakom utmärkelsen står organisationen Gröna Mobilister. Priset delades ut den 2 december 2023 på elbilsmässan Ecarexpo i Göteborg. Närmaste konkurrenter var MG M4 med 20 poäng, Volkswagen ID.3/Cupra Born med 17 poäng, Tesla Model Y med 15 poäng och Hyundai Kona med 11 poäng. Totalt 26 bilar deltog i juryns arbete, varav 25 var renodlade elbilar. Tävlingsledningen beaktade bland annat klimatpåverkan (LCA), säkerhet och ekonomi. Juryn bestod av fem personer plus tävlingsledaren Victor Bärring (bilden).
Årets elbil 2023: Kia EV9. Bakom utmärkelsen står tidningen Elbilen. Utmärkelsen delades ut den 2 december 2023. Övriga finalister var BMW i5, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 Touring och Xpeng G9. Totalt sex bilar fanns med i juryns överläggningar. Juryn beaktade kriterier som köregenskaper, räckvidd, laddkapacitet, säkerhet och ekonomi.
Årets bil 2023: Jeep Avenger med 328 poäng. Bakom priset, som på engelska heter Car of the Year, står ledande motorjournalister i Europa. Priset delades ut den 13 januari 2023 i Bryssel; tidigare har prisutdelningen varit i samband med bilsalongen i Genève. Övriga finalister var Volkswagen ID. Buzz med 241 poäng, Nissan Ariya med 211 poäng, Kia Niro med 200 poäng, Renault Austral med 163 poäng, Peugeot 408 med 149 poäng och Toyota bZ4X/Subaru Solterra med 133 poäng. De nordiska jurymedlemmarna hade en helt annan vinnare, därtill överlägsen etta: Volkswagen ID Buzz. Totalt sju bilar fanns med i juryns överväganden, varav fem helt eldrivna. Juryn består av 49 motorjournalister från 22 länder, där varje medlem har 25 poäng att fördela på bilarna med max tio poäng på en bil och minst fem bilar som får poäng.
Årets bil i världen 2023: Hyundai Ioniq 6. Bakom priset, som på engelska heter World Car of the Year, står ledande motorjournalister. Priset delades ut den 5 april 2023 på vårsalongen New York International Auto Show i USA. Totalt gick tre bilar till finalen, där de två andra var BMW X1/iX1 och Kia Niro. Juryn delade också ut priserna Årets elbil i världen, som också blev Hyundai Ioniq 6, Årets lyxbil i världen som blev elbilen Lucid Air, Årets snabba bil i världen som blev elbilen Kia EV6 GT, Årets stadsbil i världen som blev Citroën C3 och Årets bildesign i världen som blev Hyundai Ioniq 6. Juryn består av 100 motorjournalister från 32 länder, utom för designpriset där juryn består av sex bildesigner. Alla utom en är renodlade elbilar.
Årets bil i Tyskland 2024: Volkswagen ID.7. Bakom priset står 38 tyskspråkiga och internationella motorjournalister. Priset delades ut 1 september 2023. Totalt ingick 48 bilar. Juryn, German Car of the Year (GCOTY), delade också ut förstapris i fem kategorier, MG 4 i kategorin Kompakt, VW ID.7 i Premium, Kia EV9 i Lyx, Hyundai Ioniq 6 i Ny energi och Porsche 911 Carrera T i Prestanda. Alla utom en är renodlade elbilar.
Årets bil 2024 är ännu inte utsedd. Däremot vet vi vilka de sju finalisterna är, varav sex är rena elbilar: BMW 5-serie, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008, Renault Scenic, Volvo EX30 och Toyota C-HR. Alla utom en är rena elbilar. Vinnaren presenteras i samband med bilmässan i Genève den 26 februari 2024. Juryn består av 59 motorjournalister från 22 länder.
Jörgen Bengtson
Foto: Gröna Mobilister