Audi A6 Avant bra men dyr

Audi är på offensiven med elbilar. Audi Q8 e-tron har kommit efter Audi e-tron. Sedan har Audi Q6 e-tron och Audi A6 e-tron gjort entré.

Den här artikeln handlar om Audi A6 Avant e-tron, som ger främst BMW I5 Touring, Polestar 4 och Volkswagen ID.7 Tourer konkurrens. Bakhjulsdrivna Audi A6 finns även med fyrhjulsdrift (quattro).

Audi A6 e-tron finns i olika modellversioner: A6 Sportback e-tron (286 hästkrafter, hk), A6 Sportback e-tron performance (367 hk), A6 Sportback e-tron quattro (428 hk), S6 Sportback e-tron (503 hk), alla med Avantitillägg för 20 000 kronor. Till dessa kommer olika utrustningspaket.

Audi A6 Avant e-tron delar elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), med Audi Q6 e-tron och Porsche Macan. ”Avant” är Audis benämning på kombi/halvkombi.

Vi har haft tio artiklar om Audis elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Audi Q6 e-tron bäst i basversion (23 november 2024).

Dagens industri har testat Audi A6 Avant e-tron och ger bilen en försiktig tummen upp. Audi A6 Avant e-tron får 19 av 25 poäng, där Di också delar ut delbetyg. Tidningen ger inte högsta betyg (5 poäng) i någon kategori, näst högst betyg (4 poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (3 poäng) i ekonomi.

Dagens industri summerar i rubriken: ”Audi lyfter familjefavoriten”. Men tidningen konstaterar att bilen blir dyr; den testade bilen i dyrare version landar på cirka 1,2 miljoner kronor istället för baspriset 719 000 kronor.

Här är fakta om Audi A6 Avant e-tron:
√ Bilen är en kombi/halvkombi.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 286 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 435 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 270 kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 21 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge, inte autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 83 kilowattimmar, kWh, brutto och 75,8 kWh netto.
√ Blandad körning 1‚51 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 57 mil WLTP.
√ Toppfart 210 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7 sekunder.
√ Tomvikt 2 110 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 575 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 502 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 422 liter.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Lastutrymme under huven (frunk) 27 liter.
√ Dragkrok med dragvikt 2 100 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 493 x 192 x 153 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Audi A6 Avant e-tron är från 719 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Dagens industri nämner tre uttryckliga konkurrenter till Audi A6 Avant e-tron: BMW I5 Touring, ”Lika bra att köra och lugnare interiör, kortare räckvidd.”; Polestar 4, ”En suv-coupé snarare än en kombi, men med bra utrymmen och snabb acceleration.”; VW ID.7 Tourer, ”Inte lika förfinad, men bekväm och med stort bagageutrymme.”

Jag saknar en del på Audi A6 Avant e-tron: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), autocharge och lägre pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från Audi A6 Avant e-tron, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ imponerande snabb laddning
+ mycket bra räckvidd
+ väldigt tyst
+ bekväm
+ solid känsla
+ skarpt och rappt operativsystem
+ vindrutevisning
+ ”väldigt bra förarposition”
+ fin adaptiv luftfjädring (tillval)
+ panoramaglastak (tillval)
+ rimlig mängd fysiska reglage
+ inredning med fina material och hög kvalitet

På minussidan:
– många blanka och svarta plastytor som lätt får repor
– svårt att vänja sig vid digitala sidospeglar (tillval)
– relativt litet bagageutrymme
– dyr

Audi A6 Avant e-tron får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 6 december 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Audi

Artikeln publicerad 6 december 2024