Finns det nya elbilar för under 3 000 kronor per månad?
Ja, privatleasingmarknaden har satt verklig press på priset, för den som söker ny, billig elbil och inte kör så mycket.
Teknikens Värld har en bilaga i Dagens Nyheter den 5 maj 2022 om bland annat detta. I en artikel presenterar Teknikens Värld tio elbilar för under 3 000 kronor per månad (en bil har leasing på 3 095 kronor). Avtalstiden är vanligen tre år, för några två år. Årliga körsträckan är kort, 1 000 mil, i ett fall 1 500 mil (Nissan Leaf).
De flesta bilmodeller finns presenterade och testade på jorgensval.se. Använd sökfunktionen längt upp till höger på startsidan eller kolla på kategorier under jorgensval.se/elfordon
Här är listan med tidningens bilmärke, följd av räckvidd (WLTP), snabbladdningskapacitet (kWh), privatleasingpris per månad och köpepris före miljöbilspremien på 70 000 kronor. Bra att komma ihåg är att faktiskt räckvidd, jämfört med det teoretiska WLTP-måttet, är mindre; på vintern är den cirka en tredjedel kortare än WLTP vid landsvägs/motorvägskörning:
Vi presenterar de tio bilarna – till skillnad från tidningen – i fallande räckviddsordning med längst räckvidd först.
• MG ZS EV: 44 mil, 92 kW, 2 850 kr, 399 990 kr
• Renault Zoe R110: 39 mil, 50 kW (tillval), 2 999 kr, 450 990 kr
• MG 5: 38 mil, 87 kW, 2 690 kr, 419 990 kr
• Peugeot e-208: 36 mil, 100 kW, 2 599 kr, 339 900 kr
• Citroën ë-C4: 35 mil, 100 kW, 2 999 kr, 359 900 kr
• Opel Corsa-e: 33 mil, 100 kW, 2 690 kr, 399 900 kr
• Fiat 500e 42 kW: 32 mil, 85 kW, 2 999 kr, 339 900 kr
• Hyundai Kona Electric 42 kW: 30 mil, 100 kW, 3 095 kr, 399 900 kr
• Nissan Leaf 40 kWh: 28 mil, 50 kW, 2 899 kr, 379 900 kr
• Mazda MX-30: 20 mil, 50 kW, 2 495 kr, 379 900 kr
Privatleasing är ett förmånligt erbjudande, där märkena konkurrerar mer än på köpepris om bilisternas gunst. De flesta erbjuder tilläggsmil på 500, 1 000 och 1 500 extra mil. För den som kör långt, vanligen cirka 3 000 mil per år eller mer, finns vanligen inte privatleasing som alternativ.
Vid en koll på några av bilmärkenas webbplatser, är privatleasingpriset högre än vad Teknikens Värld anger. Se därför priserna i sammanställningen som ungefärliga. Det viktiga är buskapet, något modifierat, ”elbilar för runt 3 000 kronor per månad”.
Vilken eller vilka bilar är då min favorit?
Beror till stor del på var man i huvudsak kör (tätort eller landsväg/motorväg) samt behovet av räckvidd (vardagskörning och/eller långkörning) och snabbladdning. För min del, som landsbygdsboende med behov av längre resor ganska ofta, är Peugeot e-208 (bilden), Citroën ë-C4 och Renault Zoe R110 favoriter. Men då gäller det att det finns förmånlig privatleasing med betydligt längre sträckor än 1 000 mil per år.
Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot
Artikeln publicerad 5 maj 2022