”Flexibel snabbladdare”, är rubriken på en artikel om Hyundai Ioniq 5 i Dagens Nyheter 7 augusti 2021, dagen efter Di hade motsvarande artikel. DN gör tummen upp för Ioniq 5.
Tillsammans med syskonet Kia EV 6, slår Ioniq 5 Tesla i snabbladdning och på flera punkter utöver det – dock inte i snabbladdningsnätverk och mer grundläggande elbilsfilosofi.
DN har provkört Ioniq 5 och reportern summerar fördelarna för modellen med stort batteri (72,6 kWh), här summerade av mi
På plussidan:
+ supersnabbladdning från 10–80 procent på 18 minuter
+ solceller på taket som tillval+ 3,6 kW el från bilen till anslutna elapparater (V2L)
+ fyrhjulsdrift
+ stor invändigt men liten utvändigt
+ billigare än Skoda Enyaq
+ energiåtervinning som möjliggör enpedalskörning+ stor kupé med mycket flexibla framsäten och flexibel inredning+ dragvikt 1 600 kg.
På minussidan:
– trög styrning
– ingen OTA (löpande mjukvaruppdatering)
– litet bagageutrymme och hög energiförbrukning
På de senare två punkter redovisar artikeln dock fakta som talar mot dessa påståenden.
Ioniq 5 får 21 av 25 poäng i betyg
Det finns i år fyra helelektriska bilar att välja mellan, för den som inte vill betala en miljon kronor för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Audi e-Tron, Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 7 augusti 2021