Nu har vi kört vår Kia EV9 över 220 mil och två veckor. Vi konstaterar att den – trots brister – är en bättre bil än Tesla Model Y, som vi lämnade efter 14 410 mil.
Min hustru Agneta och jag har haft tre elbilar före Kia EV9: Hyundai Ioniq Electric, Kia e-Niro och Tesla Model Y LR AWD. Vi har under drygt sju år kört 30 778 mil med dessa tre elbilar. Varje bilbyte har vi gjort för att få flera nya funktioner på vår elbil.
Nu ställer vi, som vid tidigare elbilsbyten, nya krav/önskemål. Det visar sig, när vi efter två veckor med nya bilen Kia EV9 GT Line, bli hela 22 stycken. Dessa uppfyller inte vår gamla Tesla Model Y LR AWD:
√ batteriladdning till 100 procent vid varje laddning
√ ström till andra enheter (V2L), inklusive nödel till bostaden, på 3,7 kilowatt (kW)
√ förberedd för ström till nätet (V2G)
√ supersnabb laddning med 800-voltsystem
√ vindrutevisning (head-up-display, HUD)
√ digital innerbackspegel
√ öppningsbar sollucka
√ väl fungerande automatstrålkastare med helljus (ledmatrixljus)
√ tre sätesrader för fullvuxna
√ gott om plats för sju personer
√ mycket stort lastutrymme med nedfällda baksäten
√ rattpaddlar för bromskraftsåtervinning
√ åtskilliga manuella reglage
√ tyst
√ hög kvalitet
√ stor dragvikt, 2 500 kilogram
√ rejält taklast, 100 kilogram
√ autobroms vid backning, fram, bak och sida
√ filhållningassistans som inte behöver ställas om vid filbyte
√ fjärrstyrd parkeringsassistans
√ 360-graderskamera
√ rikstäckande servicenät
Till detta kommer ytterligare ett önskemål: Vi vill inte stödja Teslaägaren Elon Musk, som vägrar teckna kollektivavtal i Sverige/Norden och driver en utåtriktad, politisk agenda för Donald Trump.
Genom köpet av Kia EV9 GT Line har elbilen definitivt passerat fossilbilen i funktioner och dessutom fått en del som fossilbilen inte har. Vårt köp var en demobil på Hedström Bil, som hade rullat 11 200 kilometer vid övertagandet.
Har då vår gamla Tesla Model Y LR AWD inga fördelar jämfört med Kia EV9 GT Line? Jo, det har den. Dessa bottnar i att Tesla är bättre på renodlade elbilar och framför allt dess mjukvara. Här har det dessutom skett en del framstig med hårdvaran sedan vi köpte bilen för drygt tre år sedan. Jämförelsen gör vi dock med vår tre år gamla Tesla Model Y LR AWD är:
+ snabbare och mer omfattande app för styrning av bilen
+ enormt mycket bättre styrning via skärmen, navigation och infotainment
+ stor, stående skärm som ger bra överblick på till exempel karta
+ behöver inte trycka på dold startknapp
+ automatisk inställning av förinställd förarprofil och inte dåligt fungerande fingeravtryckskänning
+ automatisk låsning när man lämnar bilen och behöver inte stänga av den först
+ lägre elförbrukning
+ lägre pris
+ ännu bättre laddnätverk även om Ionity blivit rimligt bra
+ större lastutrymme fram (frunk) och väldigt mycket större under golvet bak
+ inget krav på service eller serviceintervaller
+ bättre säkerhet mot stöld och påverkan med bland annat sentry mode
+ snabbare och mer omfattande uppdatering av mjukvaran (OTA)
Läs hela artikeln på Kia EV9 vinner över Tesla Y!
Foto: Jörgen Bengtson