Audi var tidigt ute med elbil och länge den enda som utmanade Tesla i premiumsegmentet. Audi har nu kommit med flera elbilar, där Audi Q4 Sportback e-tron är en kompetent och prisvärd elbil.

Svenska Dagbladet har testat Audi Q4 Sportback e-tron och är förtjust i bilen, som tidningen kallar ”godbit”.

Audi Q4 Sportback e-tron delar helelektrisk plattform med motsvarande elbilskusiner i VW, Škoda och Seat.

Här är lite fakta om Audi Q4 Sportback e-tron med fyrhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 77 kWh och räckvidden 46,1 mil. Förbrukningen är 1,91 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,2 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 535 liter, med nedfällda baksäten 1 460 liter. Bilen saknar främre bagageutrymme (”frunk”).

Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 200 kilogram. Bilen finns med fyrhjulsdrift alternativt bakhjulsdrift.

Audi Q4 Sportback e-tron har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, autobroms och dödavinkelvarnare.

Priset är från 660 200 kronor; miljöbonus betalas ut. Ingen uppgift om kostnad för privatleasing.

SvD nämner två konkurrenter till Audi Q4 Sportback e-tron: VW ID.5 GTX och Škoda Enyaq Coupé RS.

I sammanställningen nedan utgår jag från Audi Q4 Sportback e-tron med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bra acceleration
+ bra räckvidd
+ snygg
+ rymlig, även i baksätet
+ praktisk
+ bra valuta för pengarna plus miljöbonus
+ bra styrning
+ bra säkerhetsutrustning
+ sköna, lättjusterade stolar
+ bra avvägning fysiska knappar/spakar–digitala val
+ bra förmodat andrahandsvärde

På minussidan:
– bullrig
– dålig bakåtsikt

Audi Q4 Sportback e-tron får 30 av 36 poäng.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 3 september 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Audi

Artikeln publicerad 4 september 2022