BMW har tagit mycket stryk i elbilskapplöpningen, kanske främst mot Tesla. Men nu går den tyska biltillverkaren på offensiven med flera nya modeller. BMW har historiskt haft en 7-serie, som varit fulladdad med teknik. Nu finns den som elbil, än mer fulländad än sina fossila föregångare.
Dagens industri har testat BMW i7 och summerar den i ord som ”komfortabel knockout”, ”vilken bil!”, ”BMW har höjt ribban” och ”den behagligaste bil Di Weekend suttit i genom åren”.
BMW i7 är nog så nära fulländad elbil man kan komma i dag, mätt i allt utom pris. För den är dyr, från 1,6 miljoner kronor och uppåt. Sedan har den en grill och kantighet, som alla inte gillar.
Bilen finns i flera utföranden: den som nu kommer till Sverige är BMW i7 xDrive60.
Priset för BMW i7 xDrive60 är från 1 606 300 kronor. BMW anger inget privatleasingpris. Om man vill ha olika tillägg ökar det redan höga grundpriset.
Vilka bilar konkurrerar BMW i7? Di nämner tre modeller: Lucid Air, Mercedes EQS och Porsche Taycan.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i7 med fyrhjulsdrift, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ bekväm
+ hög säteskomfort
+ tyst
+ tjocka golvmattor
+ utfällbar infotainmentskärm på 31 tum
+ ”ljudbilder” och ljussättning i kupén
+ luftfjädring
+ exakt styrning
+ lyxig utan att bli prålig
+ supersnabbladdning, laddar 10–80 procent på 34 minuter
+ hög toppfart
+ fyrhjulsdrift
+ räckvidd upp till 62,5 mil
På minussidan:
– pris
– kantighet
BMW i7 får 23 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 18 november 2022.
Foto: BMW
Läs hela artikeln på jorgensval.se/bmw-i7-fullandad-men-dyr!