Volkswagens ikoniska buss från 1950 har kommit i en ny, eldriven version, Volkswagen ID. Buzz Pro. Den möter efterfrågan på eldriven husbil i miniformat, och har goda förutsättningar att bli populär.
Retrostuket genomsyrar designspråket. Bussen hade kunnat bli en dagsslända, men mycket talar för framgång. Dagens PS Motor har testat minibussen och tycker att den är mycket bra. ”Solklar favorit”, lyder omdömet i rubriken.
– Nya ID. Buzz kommer att sälja som vinterdäck i Sibirien mycket tack vare den gemytliga körupplevelsen, rymdkänslan och inte minst designen, skriver Dagens PS Motor.
Bussen finns ännu inte för leverans, men preliminärt kommer det på svenska marknaden runt årsskiftet 2022–2023. Den finns också som transportbil/skåpbil, ID. Buzz Cargo. Senare kommer personbilen också som sex- eller sjusitsig version samt även en modell med längre hjulbas.
Volkswagen ID. Buzz delar helelektrisk plattform (MEP) med motsvarande personbilar från Audi, Seat (Cupra), Škoda och Volkswagen, även om den här är modifierad.
Här är lite fakta om Volkswagen ID. Buzz Pro med bakhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 82 kWh och räckvidden 42,2 mil. Förbrukningen är 1,89 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 10,2 sekunder och toppfarten 145 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 1 121 liter, med nedfällda baksäten 2 205 liter. Bilen saknar främre bagageutrymme (”frunk”). ID. Buzz Cargo har ett lastutrymme på 3,9 kubikmeter, som rymmer två EUR-pallar och har lastvikt på 650 kilogram.
Bilen finns dragkrok, som har dragvikt på 1 000 kilogram. Bilen kommer framöver med fyrhjulsdrift, då med tillägget ”GTX” på modellbeteckningen. GTX-modellen får sannolikt högre dragvikt.
Volkswagen ID. Buzz har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent och parkeringshjälssystem.
Priset är från 625 200 kronor; miljöbonus betalas ut. Ingen uppgift om kostnad för privatleasing.
Dagens PS Motor nämner inga konkurrenter till Volkswagen ID. Buzz.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen ID. Buzz Pro med bakhjulsdriftt, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ design
+ supersnabbladdning på 170 kW
+ oerhört rymlig kupé
+ bra förarposition
+ enorm instrumentbräda
+ koldioxidneutral
+ fina köregenskaper
+ rimligt pris
+ ”plug and charge” som gör snabbladdning enkel
På minussidan:
– långsam acceleration
– dålig räckvidd
– dålig infotainmentskärm
– bullrig
ID. Buzz får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Motors webbplats 7 september 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen
Artikeln publicerad 10 september 2022