Om man driver hotell, vandrarhem, konferensgård och restaurang för boendegäster, som Agneta och jag gör, då måste man tycka om att hantera disk. I lördags gick diskmaskinen sönder. Det innebär problem.
Vi fick tag på reparatör, som kom hit i måndags. Han trodde att reservdelen skulle komma på fredag, så vi skulle få vår trotjänare reparerad till helgen. Så blev inte fallet. Nu hoppas vi på måndag eftermiddag.
Under tiden får armar och ben jobba desto mer, när vi bär brickor till ett annat hus med diskmaskin, som tar tre gånger längre tid att diska i. Vi håller dock öppet som vanligt, även för externa frukostgäster.
Situationen påminner om sommaren 2020, då vår brunn sinade i juli som en följd av att Holmen Skog, Långvinds nya ägare, tillfälligt sänkte vattenflödet i Långvinds ström och därmed i vår grävda brunn.
Då släpade vi på 22 tiolitersdunkar och fick hjälp av dusch och toalett i Långvinds servicehus, innan vi efter cirka sex veckor hade borrad brun och fått godkänt vattenprov. Det var en i alla avseenden större pärs.
Text och bild:
Jörgen Bengtson
Uppdaterad 10 juli 2022