Japanerna var länge uppstickaren bland bilar, men landets bilföretag har hamnat på efterkälken på elbilar. Nu gör dock Honda en satsning på elbilar med Honda e:Ny1 Advance.
Honda e:Ny1 Advance ska uttalas, ”anyone”. Honda e:Ny1 är inte en större variant på Honda e, utan i stället en ny variant, som är en tämligen anonym kompaktsuv. Den bygger dock på en renodlad elbilsplattform, e:N Architecture F.
Jag har inte tidigare skrivit om elbilar från Honda på Jörgensval.se.
Dagens Nyheter har testat Honda e:Ny1 Advance. Tidningen gör ingen riktig tummen upp. Den summerar i rubriken: ”Bra pekskärm men dålig laddhastighet i ny Honda”.
Honda e:Ny1 Advance får 19 av 25 poäng. Den får toppbetyget fem poäng i kategorin miljö och fyra poäng i kategorierna säkerhet och ekonomi. Inget kategoribetyg drar ner helhetsbetyget.
Honda kallar sin bil för suv, men det är den inte. Bilen har varken fyrhjulsdrift eller möjlighet till dragkrok.
Här är fakta om kompaktsuven Honda e:Ny1 Advance:
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 310 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har ännu inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är på 78 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 68,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 62 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,82 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 41,2 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,6 sekunder.
√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är 344 liter, med nedfällda baksäten 1 136 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok och oklart om taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har delvis nätuppdatering (OTA). Den har head-up-display.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, lack tre år, rostskydd tolv år, eldrivlina fem år/10 000 mil och batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Honda e:Ny1 Advance är från 570 700 kronor, instegsversionen kostar 530 700 kronor.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Honda e:Ny1 Advance.
I sammanställningen nedan utgår jag från Honda e:Ny1 Advance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ exceptionellt användarvänlig pekskärm
+ bra navigation även med knappar
+ bra förarhjälpssystem
+ bekväma stolar fram och bak
+ bra räckvidd jämfört med Honda e
+ har Apple Carplay och Android Auto
+ låg energiförbrukning
+ i sportläge stabil väghållning och styrning
+ lätt att lasta i och ur bagageutrymme
+ ”filhållningssystemet är överraskande milt”
+ hög laddkurva
+ panoramaglastak
+ självparkeringssystem
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– dålig bromskraftsåtervinning
– inget enpedalsläge
– slätstruken design
– svajig på landsväg
– ganska slapp styrning
Honda e:Ny1 Advance får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 5 juli 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Honda
Artikeln publicerad 5 augusti 2023