Dagens PS tycker om Kias nya elbil, Kia EV6. Den ”imponerar i första testet med fina köregenskaper och knäpptyst kupé”, skriver Dagens PS på nätet den 15 oktober 2021. Dagens PS spår också att ”Kia kan vara på god väg att köra om Volvo som svenskarnas favoritmärke”, men då handlar det om alla bilmodeller: helelektriska, laddhybrider, hybrider och fossilbilar. Kia säljer flest laddbara bilar i Sverige i dag.
Kia EV6 delar renodlad elbilsplattform med Hyundai Ioniq 5 och Genesis GV60, som snart kommer till Europa.
– Kia EV6 är en av de bästa elbilarna just nu. Om den är allra bäst beror på tycke och smak, summerar reportern Maths Nilsson testet.
Priset är från 634 800 kronor för EV6 Plus AWD före klimatbonusen på 70 000 kronor, med privatleasingen på 5 995 kronor i månaden för 1 500 mil.
Bagageutrymmet är 520/1 300 liter med litet bagageutrymme fram (frunk) på 20 liter.
I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift, Kia EV6 AWD, där jag summerar med min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ snygg
+ modern
+ tyst
+ supersnabbladdning: 10–80 procent på 18 minuter
+ stor invändigt
+ sköna framstolar som också går att fälla i viloläge
+ räckvidd: 50,6 mil WLTP
+ släpvagnsvikt: 1 600 kilogram
+ eluttag 3,6 kW
+ snabb: 0–100 km/t på 5,2 sekunder
På minussidan:
– plastig känsla i kupén
– svårnavigerad pekskärm
– dåligt gränssnitt i navigatorn
– hoppig fjädring på ojämna vägar
Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5. Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor – däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X – och billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD, som dock har låg dragvikt.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 16 oktober 2021