Lynk & Co 02 hyggligt val

Lynk & Co är ägt av Volvo personvagnar och ha säte i Göteborg, men det är ett kinesiskt bilmärke. Den särskiljer sig från andra bilar inom ägarfamiljen Geely, som också har Volvo och Zeekr, genom att fokusera på bildelning, alltså att ägare av bilen lånar ut den till andra.

Bildelningen är frivillig och inte populär i Sverige. Lynk & Co 02 kan man dela via så kallat delningsband, för att aktivera den inbyggda delningsfunktionen, eller via bilens app.

Lynk & Co 02 har en renodlad elbilsplattform, SEA2, som den delar med Smart #3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Lynk & Co lockar med ”klubbar”, där man kan ”provköra bilen, ta en kaffe eller kolla in våra coola co-working-utrymme”. Dessa finns i Stockholm och Göteborg.

Lynk & Co 02 finns i två versioner: Core med räckvidd 43,5 mil och växelströmsladdning på 11 kW samt More med räckvidd 44,5 mil och växelströmsladdning på 22 kW. Den här artikeln handlar om Lynk & Co 02 Core.

Högsta Växeln har testat Lynk & Co 02 (2025) som förseriebil. Den ger bilen ett avvaktande betyg, 3,5 av 5 poäng, som vi tolkar som ett hyggligt val med tanke på omdömena i övrigt. Högsta Växeln delar inte ut några delbetyg.

Högsta Växeln skriver i summeringen: ”Lynk & Co 02 är en lovande el-crossover med en attraktiv prislapp.”

Lynk & Co 02 (2025) är en mindre suv, som uppfyller många krav på en suv: kraftfull motor, plats för fem, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (1 600 kilogram), stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (17,5 centimeter). Den saknar dock en viktig funktion för suv: fyrhjulsdrift.

Vi har inte skrivit något om Lynk & Co på Jörgensval.se.

Här är fakta om Lynk & Co 02 (2025):
√ Mindre/mellanstor suv kallad crossover.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor på 272 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 343 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Ännu inte testat av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen Plug & charge.
√ Har ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 69 kilowattimmar, kWh, brutto och 66 kWh netto.
√ Blandad körning 1‚48 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 43,5 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 5,5 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 895 kilogram.
√ Maxlast 525 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 440 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten: 1 400 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Minimalt främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kilogram
√ Taklast, sannolikt 70 kilogram.
√ Längd/bredd exklusive speglar/höjd: 446/185/157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto kommer.
√ Garantier: nybil fyra år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år eller 12 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Lynk & Co 02 (2025) är för Core 429 995 kronor och More 474 995 kronor. Det mesta ingår i respektive version.

Jag saknar en del på Lynk & Co 02 (2025): värmepump, Plug & charge, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och större främre lastutrymme (frunk). Dessutom är andrahandsvärdet en okänd faktor.

Högsta Växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Lynk & Co 02 men pekar på koncernsyskonen Volvo EX30 och Zeekr X.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 02 (2025), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ fysiska reglage
+ rimligt hög kvalitet
+ rymlig kupé
+ stort glastak
+ modulär mittkonsol
+ rymligt baksäte
+ tyst
+ mjuk väghållning
+ lågt pris

På minussidan:
– design som inte är distinkt
– ytterst liten frunk
– styrningen saknar substans
– dålig kalibrering av gas, broms och styrning
– glest infotainmentsystem

Lynk & Co 02 får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på webbplatsen Högsta Växeln 22 oktober 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Lynk & Co

Artikeln publicerad 24 oktober 2024