Elbilar som kom för några år sedan, börjar nu komma i nya versioner. Polestar 2 är senaste tillskottet, med en rad förbättringar jämfört med äldre Polestar 2, som gör nya Polestar 2 till ett bra val.
Polestar Performance AB – mer känt som Polestar – är ett svenskt bilföretag, med huvudkontor i Göteborg, men ägt i huvudsak av kinesiska Geely. Den konkurrerar naturligtvis med kusinföretaget Volvo Personvagnar, mer specifikt Volvo XC40 och Volvo C40 som den delar plattform med och snart också med Volvo EX30 byggt på ren elbilsplattform, men också med Tesla Model 3 och en del andra bilar.
Dagens Nyheter har testat nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range Single motor och gör den i praktiken till ”bäst-i-test”. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorierna köregenskaper och säkerhet, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö och komfort samt medelmåttigt betyg (tre poäng) i ekonomi.
DN har testat nya Polestar 2 i en envig med Hyundai Ioniq 6 RWD 77,4 kWh Advanced, där den senare får tre poäng mindre, trots att den är byggd på den rena elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform).
DN summerar testet: ”Polestar har gjort ett gediget arbete med sitt förvandlingsnummer. En bakhjulsdriven Polestar 2 med ny elmotor, förbättrat batteri och bättre energihantering kan faktiskt konkurrera med betydligt modernare skapelser.”
Svenska Dagbladet har tidigare testat nya Polestar 2, där den får motsvarande 21,5 av 25 poäng (31 av 36 poäng).
Polestar 2 finns i fyra versioner: bakhjulsdrift med standardräckvidd och lång räckvidd, fyrhjulsdrift med lång räckvidd och performancepaket. Den här artikeln handlar om bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range.
Jag har skrivit tre artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Nya Polestar 2 klart bättre (30 september 2023), Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).
Här är fakta om nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 299 hästkrafter (hk), jämfört med tidigare 231 hk, samt vridmoment på 490 newtonmeter (Nm), mot tidigare 330.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 205 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar (kWh) brutto och 79 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,58 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 65,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,2 sekunder.
√ Toppfarten är 205 kilometer per timme, mot tidigare 160.
√ Tjänstevikten är 2 151 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 405 liter, med nedfällda baksäten 1 095 liter. Bilen har utrymme under durken och medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 41 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 500 kilogram dragvikt. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range är 609 000 kronor. Det finns många tillval som gör bilen dyrare, till exempel värmepump och adaptiv farthållare, vilka är ett måste för de flesta.
DN nämner en specifik konkurrent till nya bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range: Hyundai Ioniq 6 RWD.
I sammanställningen nedan utgår jag från nya, bakhjulsdrivna Polestar 2, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bakhjulsdrift
+ bättre batteri än tidigare
+ sportiga köregenskaper
+ bra informationssystem
+ bra supersnabbladdning
+ lång räckvidd
+ framgångsrik ansiktslyftning
+ ”välbalanserad och körglad bil”
+ ”går tryggt och stabilt på vägen”
+ enkel navigation med röststyrning i Googles operativsystem
+ tillräcklig motorstyrka och acceleration
+ lätt att lasta i bagageutrymmet
+ bildskärm med tydlig och enkel grafik
På minussidan:
– dyr
– hög förbrukning
– dålig runt-om-sikt
– trång kupé
– hög förbrukning
– sämre laddkurva än Hyundai Ioniq 6 med flera bilar
– dyr försäkring
Nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range Single motor får 21 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 14 oktober 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Polestar
Artikeln publicerad 15 oktober 2023