BMW i5 2024 mycket bra elbil

BMW har en gammal trotjänare i form av i5, som varit en av den tyska tillverkarens viktigaste bilar sedan 1972. Nu finns den i åttonde generationen som en riktigt vass elbil, den första i i5-serien.

Den BMW i5 som nu kommer är en sedan. Under nästa är kommer den som kombi och med fyrhjulsdrift. BMW säger, för den inbitne BMW-älskaren, att i5 kombinerar komforten i 7-serien med med sportigheten i 3-serien. Introduktionen av elektriska i5 innebär att BMW numera har elbil i varje segment.

BMW i5 är byggd på en kombinationsplattform och inte en renodlad elbilsplattform.

Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX1 bra kompaktsuv (30juli 2023), BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).

Dagens PS Högsta växel har testat BMW i5 eDrive 40 och BMW i5 M60 av 2024 års modell och ger båda bäst-i-test-betyg, 4,5 av 5 poäng möjliga. Dagens PS summerar i rubriken: “BMW i5: Gör det svettigt för konkurrenterna”.

Här är fakta om instegsmodellen BMW i5 eDrive 40 (2024) och toppmodellen BMW i5 M60 (2024).

√ Bilen är en sedan.

√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 340 hästkrafter (hk) på BMW i5 eDrive 40 och vridmoment 430 newtonmeter (Nm) samt fyrhjulsdrift med motor på 601 hk på BMW i5 M60 och vridmoment 795 Nm på BMW i5 M60.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 205 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 84,3 kilowattimmar (kWh) brutto och 81,2 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,61–1,89 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 58,2 mil WLTP för BMW i5 eDrive 40 och 51,6 mil WLTP för BMW i5 M60.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6 sekunder på BMW i5 eDrive 40 och 3,8 sekunder på BMW i5 M60.

√ Toppfarten är 193 kilometer per timme på BMW i5 eDrive 40 och 230 kilometer per timme på BMW i5 M60.

√ Vikten är 2 205 kilogram för BMW i5 eDrive 40 och 2 380 kilogram för BMW i5 M60.

√ Bagageutrymmet är på 490 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram för BMW i5 eDrive 40 och 2 000 kilogram för BMW i5 M60, samt taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display som tillval.

√ Garantierna är: nybil två år utan milbegränsning, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för är BMW i5 eDrive 40 (2024) är från 815 000 kronor och för BMW i5 M60 (2024) från 1 257 000 kronor. Båda modellerna har många tillval, som gör bilen betydligt dyrare.

Dagens PS nämner tre specifika konkurrenter: Lucid Air, Mercedes-Benz EQE och Tesla Model S.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i5 eDrive 40 (2024) och BMW i5 M60 (2024), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög kvalitet
+ lyxbil på mer än fem meter
+ hög komfort
+ körupplevelse premium
+ stor skärm (14,9 tum)
+ mycket hög säkerhet
+ inslag av autonom körning, bland annat med automatiskt filbyte
+ bra infotainmentsystem
+ snabb acceleration men inte ”nackbrytande”
+ bra räckvidd
+ bra supersnabbladdning
+ mjuk fjädring
+ bra väghållning på dåliga vägar
+ tyst
+ rymligt baksäte med bra benutrymme och högt i tak
+ bra långfärdsbil
+ plug & charge (smidig laddning) med upp till fem operatörer
+ ”styrningen är kommunikativ”
+ enastående bra chassi
+ fyrhjulsstyrning som minskar vändradien
+ imponerande ”atletiska färdigheter”

På minussidan:
– designen
– hög vikt men flink
– ”saknar en lekfull sida”
– inte ”genuint rolig att köra”

BMW i5 får 4,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln i oktober 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: BMW

Artikeln publicerad 3 oktober 2023