Svenska Dagbladet korar nya BMW i4 M50 till den elbil i mellansegmentet, som utmanar Tesla Model 3, ”för dem som söker körglädje med mer klassiska ideal”. I testet får bilen högt betyg.

Denna BMW är en elkonverterad 4-serie Gran Coupé. Det är första elbilen utvecklad av BMW:s sportavdelning, som bokstaven ”M” står för. Recensenten ser Tesla Model 3 Performance och Polestar Dual Motor LR som konkurrenter. Men SvD tycker att BMW slår Tesla i ”klassiska kvalitets- och körkänslan”.

Priset startar på 725 000 kronor men blir betydlig högre för den som vill ha tillval, som Tesla har inkluderat i priset. Bilens ”normalpris” blir alltså ett helt annat.

En annan fråga är om denna bil är en suv. ”Suv” står för ”sport utility vehicle”, ungefär ”mångsidigt fritidsfordon”. Det brukar vara liktydigt med fyrhjulsdrift, hög markfrigång och kombiliknande kaross, där jag vill lägga till rejäl släpvagnsdragvikt. BMW i4 M50 uppfyller kanske inte riktigt kraven, men jag har ändå räknat in den i suv-segmentet.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i4 M50 som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ räckvidd: 52 mil WLTP
+ ”missilsnabb acceleration”: 0–100 km/t på 3,9 sekunder plus boost
+ släpvagnsdragvikt: 1 600 kilogram
+ fyrhjulsdrift
+ bakaxel med luftfjädring som går att anpassa
+ adaptivt chassi
+ hög komfort
+ lång, horisontell pekskärm
+ bra stolar
+ supersnabbladdning: 200 kW, 10–80 procent på cirka 31 minuter
+ ”resonlig prislapp”
+ bagageutrymme: 470 liter
+ toppfart: 225 km/t
+ servicekostnader

På minussidan:
– låg sitthöjd i baksätet
– förbrukning: 1,8–2,2 kWh per mil

BMW i4 M50 får 32 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 3 december 2021.

Det finns 2021–2022 tre helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW i4 M50, iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 3 december 2021