”Brutal tysk design – men ljuvlig komfort”, summerar Svenska Dagbladet (22 oktober 2021) nya BMW iX xDrive 50.

SvD ger bilen högt betyg, både i ord och text. Bilen ”övertrumfar alla andra elbilar på marknaden” i komfort och smidighet, ”tyst och bekväm som en Rolls-Royce”, skriver SvD.

Tidningen ser två konkurrenter till BMW iX xDrive 50: Tesla Model X Long Range och Audi e-tron 55 Quattro.

Den stora invändningen är priset, 1 065 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor, för BMW:n med stort batteri och fyrhjulsdrift. Det finns en billigare variant, 40-modellen, som har 42,5 mils räckvidd.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift och stort batteri (105,2 kWh), BMW iX xDrive 50, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ tyst
+ hög komfort genom luftfjädring, adaptivt chassi och bakhjulsstyrning
+ precis styrning
+ räckvidd: 63 mil WLTP
+ bra utrymme, utsidan som X5 och insidan som X7
+ stort bagageutrymme: 500/1 750 liter
+ supersnabbladdning: 200 kW, 10 mils räckvidd på 6 minuter, 10–80 procent på 35 minuter
+ snabb: 0–100 km/t på 4,6 sekunder
+ hög toppfart: 200 km/t
+ låg förbrukning: 1,86 kWh/mil
+ backkamera med inbyggd spolarfunktion
+ bekvämt baksäte med rundade hörn på soffan
+ elektrokromatiskt soltak med skuggeffekt
+ ren elbilsplattform
+ släpvagnsdragvikt: 2 500 kilogram

På minussidan:
– högt pris
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– informationssystemet kan inte svenska

BMW iX xDrive 50 får 30 av 36 poäng i betyg.

Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 50 och Tesla Model X. Sedan finns billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 22 oktober 2021