BMW iX1 bra kompaktsuv

Tyska BMW är duktig på kompakta suvar, numera även eldrivna sådana, som ger kunden ett prestigemärke till rimligt lågt pris. BMW iX1 är en sådan suv, även om den har brister som kort räckvidd och dragkrok med låg dragvikt.

BMW iX1 är en äkta suv; den har kraftfull motor, fyrhjulsdrift, högre markfrigång än vanliga bilar och möjlighet till dragkrok. Dock är dragvikten relativt låg (1 200 kilogram) och räckvidden dålig (43 mil). BMW iX1 ä är BMW:s minsta suv, som är byggd på en kombinationsplattform, vilket bland annat gör att en störande kardantunnel delar baksätesgolvet.

BMW iX1 är första elbilen i företagets X1-serie.

Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).

Dagens PS Högsta växel har testat BMW iX1 av 2023 års modell och ger den bra omdöme men inte bäst-i-test-betyg. Dagens PS summerar i rubrik och brödtext: ”Äkta premium på instegsnivå” respektive ”BMW iX1 är en välbyggd och rymlig kompaktsuv med respektingivande köregenskaper.” 

Dagens PS säger inte vilken modell testet gäller. Bilen finns i flera BMW iX1-varianter: xDrive30, xDrive40, xDrive50 och xDrive60. Sannolikt är det xDrive30 testet omfattar.

Här är lite fakta om kompaktsuven BMW iX1 xDrive30:

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 313 hästkrafter och vridmoment på 494 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP, fem stjärnor.

√ Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW med tillval på 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 66,5 kilowattimmar netto och cirka 68 kWh brutto.

√ Förbrukningen är 1,7 kWh per mil.

√ Räckvidden är 43 mil (WLTP).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 490 liter, med nedfällda baksäten 1 495 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ BMW iX1 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år och batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för BMW iX1 xDrive30 är från 640 500 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.

Vilka bilar konkurrerar BMW iX1 med? Dagens PS Högsta växeln nämner inga bilar, men jag skulle peka på följande konkurrenter: Audi Q4 e-tron, BYD Atto 3, Škoda Enyaq, Tesla Model Y LR, Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 AWD Long Range.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX1 xDrive30, som jag tror testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”ganska rymlig för att vara en kompaktsuv”
+ körglad och snabb, mycket bra köregenskaper
+ hög motorstyrka
+ fast fjädring
+ lågt golv i baksätet
+ mycket hög invändig kvalitet
+ hög snabbladdningskurva
+ låg energiförbrukning
+ premiumbil, mycket bra instegsmodell för premiummärke
+ snygg formgivning
+ hög byggkvalitet

På minussidan:
– A-stolparna hindrar sikten i korsningar
– stötig gång med 20-tumshjul
– obekväma säten för långfärder
– måste trycka på startknapp innan man kan lägga i växel och köra
– skrymmande kardantunnel
– inga paddlar på ratten för regenerativa bromsfunktionen
– ingen dedikerad elbilsplattform
– dålig adaptiv farthållare
– få fysiska reglage
– touchbaserade reglage som inte fungerar bra
– bakdörrar utan rätt fysisk tyngd
– långsam snabbladdning
– dålig navigator för laddningsplanering

BMW iX1 (sannolikt BMW iX1 xDrive30) får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens PS Högsta växeln 27 juli 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: BMW

Artikeln publicerad 30 juli 2023