BMW har tagit fram en elbil, som bygger på fossil plattform utan dess stora nackdelar, BMW i4 M50. Det summerar Dagens industris omdöme om nya BMW under rubriken ”Eltungviktare lyfter trots fossil plattform”.

Nackdelen med helelektrisk bil, som bygger på fossibilsplattform, är flera: sämre laddlösningar, inget platt golv och sämre innerutrymmen. BMW i4 verkar dock ha löst detta ovanligt bra.

”Med I4 bevisar BMW hur bra man förvaltar 100 års erfarenhet i den eldrivna nutiden”, skriver Di entusiastiskt och ger bilen högt betyg, med nästan inga minus.

Di ser tre huvudkonkurrenter: Tesla Model 3, Kia EV6 och Polestar 2.

Priset för BMW i4 startar på 725 000 kronor för den fyrhjulsdrivna versionen. Men det blir betydlig högre för den som vill ha vanliga tillval, som Tesla har inkluderat i priset. Bilens pris blir i Di:s exempel 922 300 kronor.

Bagageutrymme är utan nedfällda baksäten 470 liter. Märkligt nog säger Di inget om bilens utmärkta släpvagnsdragvikt: 1 600 kilogram. Det är få elbilar som har det, vilket ökar attraktionskraften.

I sammanställningen nedan utgår jag från fyrhjulsdrivna BMW i4 M50 som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ räckvidd: 52 mil WLTP
+ snabb acceleration: 0–100 km/t på 3,9 sekunder
+ toppfart: 225 km/t
+ bra förarposition och stolar
+ välisolerad kupé
+ bra stötdämpning
+ bra skärmar
+ fyrhjulsdrift
+ fint grepp på vägarna
+ konstgjort motorljud som ger fartkänsla
+ bra parkeringshjälp
+ bra förarassistens med adaptiv farthållare och filhållningshjälp
+ supersnabbladdning: 200 kW, 10–80 procent på cirka 30 minuter
+ konkurrenskraftigt pris

På minussidan:
– stötig fjädring
– dyrt med tillbehör

BMW i4 M50 får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 28 januari 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 28 januari 2022