Ioniq 5 AWD mycket bra elbil

Sydkoreanerna är med bilar lite som japanerna var för flera årtionden sedan. De kör om de europeiska och amerikanska biltillverkarna utan att dessa märker det. Detta gäller inte japanska elbilar, men i högsta grad koreanska elbilar.

De två kusinföretagen, Hyundai och Kia, tävlar med varandra om att leverera prisvärda och mycket bra elbilar. Med Ioniq 5 levererar Hyundai den första bilen på renodlad elbilsplattform (E-GMP). Den har blivit en succé: Hyundai Ioniq 5 blev Årets bil i världen 2022 (World Electric Vehicle of the Year).

Jag har haft många artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Dagens PS Motor Högsta växeln har testat Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD 2023 och gör den i praktiken till ”bäst-i-test”, även om den inte får mer än fyra av fem poäng. Sajten summerar helhetsintrycket i rubrik och avslutning: ”En nästan fulländad elbil” respektive ”Som elbil är Hyundai Ioniq 5 bland det bästa du kan köpa.” Anmärkningarna är plottrigt infotainmentsystem, för mycket digitala knappar och litet bagageutrymme.

Här är fakta om suven Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD:

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 325 hästkrafter (hk) och vridmoment på 605 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 233 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 74 kilowattimmar (kWh) netto och 77,4 kWh brutto.

√ Förbrukningen är 1,77 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 48,1 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,1 sekunder.

√ Toppfarten är 185 kilometer per timme.

√ Vikten är 2 120 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 527 liter, med nedfällda baksäten 1 578 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme på 24 liter under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram, och taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år, vägassistans ett år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för fyrhjulsdrivna Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD är från 639 900 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset. Den testade bilen har paketet Advance och kostar 721 600 kronor.

Dagens PS Motor Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Huyndai Ioniq 5.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rymlig och ljus kupé
+ ”bekväm som ett vardagsrum”
+ teknologiskt mycket avancerad
+ ”futuristiskt formspråk”
+ välbyggd bil
+ tyst kupé, även i höga hastigheter
+ mycket bra fjädring
+ renodlad elbilsplattform utan exempelvis kardantunnel
+ en programerbar knapp
+ head-up-display av världsklass
+ mycket snabb supersnabbladdning
+ elmanövrerat baksäte

På minussidan:
– plottrigt infotainmentsystem
– för mycket och oklara digitala knappar
– litet bagageutrymme
– saknar bakrutetorkare

Huyndai Ioniq 5 Long Range AWD 5 får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på PS Motor Högsta växeln 17 augusti 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai