Kan de två sydkoreanska syskonföretagen Hyundai och Kia konkurrera om elbilar med märken som BMW och Tesla? De är innovativa och ger bra valuta för pengarna. Hyundai kommer med sin Ioniq 6, som har snabb supersnabbladdning, låg förbrukning, lång räckvidd och långfärdsbilskaraktär. Men räcker det för att utmana elbilens moder Tesla och tyska premiummärken som BMW inom elbilssegmentet?

Dagens PS Högsta växeln har testat Hyundai Ioniq 6 och svarar i summeringen: ”Den lyckas emellertid göra det med bravur, inte minst med hänsyn till det sydkoreanska märkets historia.” Den säger vidare: ”Hyundai fortsätter sannerligen sin klassresa med Ioniq 6 och som elbil känns den fulländad”.

Hyundai och Kia har utvecklat bra elbilar på kombinationsplattformar och nu också på en renodlad elbilsplattform, E-GMP, för Ioniq 5 och Ioniq 6 respektive Kia EV6 och snart Kia EV9. Hyundai är betydligt större tillverkare och har högre status på hemmaplan. Ändå har Kia blivit det ledande märket i Sverige och till hösten kommer EV9, som har stora förutsättningar att ta stark position på stora suv-marknaden med plats för sju personer.

Jag har haft flera artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Dagens PS Högsta växeln har testat Hyundai Ioniq 6 i modellen som heter Hyundai Ioniq 6 HTRAC i centrala Spanien. Det verkar vara den som i andra sammanhang kallas Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD, för testet omfattar en topputrustad, fyrhjulsdriven Ioniq 6.

Priset för Hyundai Ioniq 6 är ännu inte klart i Sverige, men Dagens PS Högsta växeln tror ”att Ioniq 6 börjar på lite mer än syskonet Ioniq 5, vars grundpris är 560 000 kronor”. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket, som kommer att göra bilen dyrare.

Vilka bilar konkurrerar Hyundai Ioniq 6 med? Dagens PS Högsta växeln nämner två bilar: BMW i4 och Tesla Model 3.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snygg design
+ snabb supersnabbladdning
+ lång räckvidd
+ praktisk
+ rymlig invändigt
+ smarta förvaringsfack
+ hög kvalitet
+ sportig
+ bra acceleration
+ bra väghållning med ”ett kördynamiskt övertag”

På minussidan:
– dåliga digitala backspeglar som tillval
– löjligt litet bagageutrymme under huven (frunk), 14,5 liter
– obekvämt baksäte för vuxna på grund av lågt tak och högt golv
– en del enkla och billiga plastmaterial i kupén
– plottrigt navigationssystem
– styv fjädring

Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns sajt 12 mars 2023.

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Läs hela artikeln på Klassresa för Ioniq 6!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *