Det finns i år tre helelektriska bilar att välja mellan, för den som vill ha bil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning men inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Den sistnämnda är först på banan med en demobil. Svenska Dagbladet har provkört den och är imponerad i en artikel den 30 juli 2021: ”Ioniq 5 sticker ut hakan”.

I SvD summerar reportern för- och nackdelarna för den fyrhjulsdrivna modellen med stort batteri (72,6 kWh).

På plussidan:
+ 46 mils räckvidd
+ snabb acceleration, 0–100 km/t på 5,2 sekunder
+ låg förbrukning, 1,76 kWh/mil
+ supersnabbladdning på 220 kW
+ laddning från 10 till 80 procent på 18 minuter
+ stor kupé
+ stolar med relaxläge för vila under laddning
+ 3,6 kW el från bilen till anslutna elapparater (V2L)
+ omfattande aktiva och passiva säkerhetssystem
+ värmepump
+ bagageutrymme fram (frunk)
+ solceller på taket som tillval
+ billigare än VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q e-tron

Påminussidan:
– inget noterat av SvD

Hyundai Ioniq 5 får 33 av 36 poäng i testet.

Jörgen Bengtson