Volkswagenkoncernen – som tidigare legat långt efter i elektrifieringen av personbilar – lägger nu i överväxeln. Biljätten förbereder sig på den största omställningen i företagets historia. Målet är att bli större än Tesla i tillverkning av elbilar.

Svenska Dagbladet berättar om resan den 3 augusti 2021 men sår också tvivel i artikeln ”Volkswagen vill gå om Tesla och bli störst på elbilar”.

År 2020 var Tesla mer än dubbelt så stor som VW-koncernen på elbilar. Tesla sålde 500 000 rena elbilar, VW 230 000, GM 211 000, Renault-Nissan-Mitsubishi 191 000 och Hyundai-Kia 145 000 bilar, enligt analysföretaget EV-volumes.

Tesla kommer kraftigt att öka sin produktion 2022, med två nya fabriker (Austin och Berlin) och en årsgammal i Kina (Shanghai), som kommer att öka i produktion. EV-volumes räknar med att Tesla kommer att sälja tre miljoner elbilar om fyra år och då kommer att fortsätta vara dubbelt så stor som VW på elbilsmarknaden.

Klart är dock att utbudet och därmed konkurrensen på elbilsmarknaden fortsätter öka. Ett tecken på det är VW-koncernens satsning och dess nya elbilsplattform PPE och snart SSP, som kommer att ersätta den nyligen lanserade MEB-plattformen; MEB är koncernens första rena elbilsplattform – men är redan omodern. Hyundai-Kias offensiva satsning på elbilar, som matchar Tesla i prestanda, är ett annat tecken.

Jörgen Bengtson