Ioniq 5 utmanar Tesla

Tesla Model Y har fått utmanare i Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6. Tidigare i veckan blev Ioniq 5 utsedd till Årets bil i världen 2022.

I den prestigefyllda europeiska tävlingen Årets bil 2022 gick pallplatserna till: 1. Kia EV6 (el), 279 poäng 2. Renault Mégane E-tech Electric (el), 265 poäng 3. Hyundai Ioniq 5 (el), 261 poäng

Nu kontrar Ioniq 5 och vinner den globala prestigetävlingen Årets bil i världen 2022 (World Car of the Year) av branschorganisationen World Car Awards. Utmärkelsen fick Ioniq 5 den 13 april 2022 på New York International Auto Show. Här är pallplaceringen i denna tävling:

1. Hyundai Ioniq 5, 815 poäng
2. Kia EV6, 808 poäng
3. Ford Mustang Mach-E, 773 poäng

Finalister i övrigt var Audi Q4 e-tron, Cupra Formentor, Genesis G70, Honda Civic, Hyundai Tucson, Lexus NX och Toyota GR86/Subaru BRZ.

Jury bestående av 102 journalister från 33 länder runt om i världen. För att vinna priset måste bilen vara tillverkad i minst 10 000 exemplar per år, ha pris under lyxbilsnivån på huvudmarknaden, finnas till försäljning på minst två större marknader på minst två kontinenter. Stora marknader är Europa, Indien, Japan, Kina, Korea, Latinamerika och USA. Aktuell försäljningsperiod för 2022 års vinnare är 1 januari 2021–30 mars 2022.

Hyundai Ioniq 5 vann inte bara titeln Årets bil i världen 2022, utan också Årets elbil i världen 2022 (World Electric Vehicle of the Year), med Mercedes-Benz EQS på andra plats och Audi e-tron GT på tredje plats och. Hyundai Ioniq 5 blev även Årets designbil i världen (World Car Design of the Year), med Audi e-tron GT på andra plats och Kia EV6 på tredje plats.

Ytterligare kategorivinnare var Mercedes-Benz EQS, som blev Årets lyxbil i världen 2022, Toyota Yaris Cross, som blev Årets stadsbil i världen 2022 och Audi e-tron GT som blev Årets prestandabil i världen (World Performance Car).

Tesla Model 3 och Tesla Model Y deltog inte tävlingen, eftersom de kom på marknaden före 1 januari 2021.

Det finns i Sverige 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 17 april 2022