Nissan var pionjären med elbilen Leaf. Men sedan hände inte så mycket på tolv år, förrän Nissan i år kommer med den andra helelektriska bilen, suven Nissan Aryia Evolve 4WD, och sedan lovar att spotta ur sig 20 helelektriska bilar de närmaste åren.

Dagens Nyheter har testat Nissans nya elbil. Tidningen konstaterar att Ariya inte är något undantag från regeln DN anger: 2022 har alla tillverkare insett att elektriskt är framtiden och ”nu ska allt se likadant ut”. DN är inte heller imponerad av bilen: ”Nissan Ariya är inte på något sätt en revolutionerande bil, men den har många kvaliteter som kan göra den attraktiv på marknaden…”.

Aryia är byggt på den nya elbilsplattformen CMF-EV, som Nissan, Renault och Mitsubishi delar. Aryia påminner om syskonet Qashqai men är större och har kraftigare motor.

Aryia kommer i två batteristorlekar, där 87 kW är den största, och i både fram- och fyrhjulsdrivna versioner. Växelströmsladdningen är på hela 22 kW men snabbladdningen bara på 130 kW, vilket dock DN tycker är ”fullt acceptabelt”.

Priset för testets bil, den fyrhjulsdrivna versionen med 87 kW-batteri, är 648 200 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor. Privatleasingpris per månad är 6 495 kronor.

Bagageutrymme är på 415 liter; testet ger inget besked om utrymme med nedfällda baksäten.

DN nämner inga huvudkonkurrenter till Nissan Aryia.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Aryia Evolve 4WD med batteri på 87 kWh och 275 hästkrafter, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ snygg design
+ stora innerutrymmen
+ två stora, liggande skärmar
+ bra dragvikt: 1 500 kilogram
+ snabb: 0–100 kilometer per timme på 5,9 sekunder
+ hög toppfart: 200 kilometer per timme
+ trygg och stabil i höga farter
+ mjukvaruuppdatering över nätet (OTA)
+ destinationsladdning (växelström) på 22 kW
+ räckvidd: cirka 50 mil WLTP
+ bra enpedalskörning

På minussidan:
– fyrhjulsdrift bara på dyraste versionen
– fyrhjulsdriften minskar räckvidden
– oklart om mjukvaruuppdatering över nätet (OTA) kostar pengar
– besvärliga knappar på panelen
– högt vinande ljud i elmotorerna vid acceleration
– ingen automatisk förvärmning av batteriet

Nissan Ariya Evolve 4WD får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 23 april 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Aryia Evolve 4WD 87 kW, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerades 23 april 2022