Kinesiska MG gjorde för knappt ett år sedan succé som suven MG ZS, som fick ett mycket lågt privatleasingpris. Nu kommer uppstickarmärket med en ny kombi, MG5 Electric, som kan bli en ”folkelbil”. MG har sålt så bra i Sverige, att vi blivit den viktigaste marknaden i EU.

Dagens Nyheter har testat bilen och säger i rubriken: ”MG siktar på att nya kombin kan bli elbilen för folket”. MG kan bli det Tesla Model 3 en gång i tiden aspirerade på, men blev för dyr att kunna bli: elbilen för folket.

DN ger MG5 Electric högt betyg. I siffror får bilen 19 av 25 poäng, som kan öka ytterligare när bilen är säkerhetstestad av Euro Ncap; i avvaktan på test får den 3 av 5 poäng i säkerhet.

När MG ZS kom hade den leasingpris 1 990 kronor per månad för 1 000 mil per år, vilket nu stigit till 2 850 kronor. MG5 Electric kostar 2 690 kronor för 1 000 mil, har större räckvidd och är mer praktisk.

Som med de flesta elbilar, utom främst Tesla Model 3 och Y, tar det tid att få beställd bil levererad. Om man beställer MG5 Electric i dag, är det för leverans i oktober 2022.

DN nämner inga huvudkonkurrenter.

MG5 Electric kan ha dragkrok på 500 kilogram men ingen fyrhjulsdrift. Räckvidden är 38 mil WLTP och förbrukningen 1,79 kWh per mil vid blandad körning. Snabbladdningen är 87 kW och destinationsladdningen 11 kW.

Bagageutrymme är på 479 liter, med nedfällda baksäten 1 367 liter.

Priset för MG5 Electric är 419 990 kronor med månadspris 2 840 kronor för privatleasing på 1 500 mil per år.

I sammanställningen nedan utgår jag från MG5 Electric i versionen Luxury, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ låg leasingavgift
+ praktisk kombikaross
+ mjuk fjädring
+ hög utrustningsnivå
+ bra placering av pekskärmen
+ bra informationssystem
+ bra avvägning med fysiska knappar
+ rimligt bra räckvidd

På minussidan:
– långsam snabbladdning: 87 kW
– förarstolens inställning
– billigt material invändigt
– dragkroksvikt: 500 kilogram
– laddlucka i fronten
– ingen nätuppdatering (OTA)
– hög lasttröskel
– filhållningsassistenten fungerar dåligt
– anslutning till Apple Car Play och Android Auto endast via kabel

MG5 Electric får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 16 april 2022.

Artikeln publicerad 16 april 2022