Ariya värdig efterträdare till Leaf?

Nissan Ariya är efterträdaren till den mest framgångsrika elbilen i elbilens tidiga historia, Nissan Leaf. Men det är inte en riktigt värdig efterträdare, vilket medierapporteringen om bilen bekräftar. Dagens Nyheter är senast att testa den.

Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh är vad många kallar en “crossover”, det vill en suv med slankare akter. Den är en rimligt bra suv, men man hade förväntat sig mer av Leafs efterträdare; med start 2010 tog Leaf världen med storm. Nissan Ariya finns också med större batteri och fyrhjulsdrift (AWD), som är snäppet bättre.

Nissan Ariya är byggd på en ren elbilsplattform, CMF-EV, gemensam för japanska Nissan och Mitsubishi samt franska Renault.

Jag har haft flera artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se: Nissan Qashqai eldrift med bensin (31 januari 2023), Nissan Ariya bra suv-val (24 november 2022), Ariya är Nissans nya elbil (23 april 2022), Nissan för finsmakare om Ariya AWD (9 april 2022), Återkomst för Nissan om Ariya AWD (8 april 2022) och Nissan tar ny sats (29 november 2021).

Dagens Nyheter har testat Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh i en jämförelse med Volkswagen ID.4 GTX 4 Motion. Trots avsaknaden av VW ID.4-ans fyrhjulsdrift står den sig bäst i testet. Poängen är ändå låg – 15 av 25 mot VW:s 13 av 25 – och DN verkar trots poängskillnaden rekommendera VW.

Här är lite fakta om Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh.

Bilen har framhjulsdrift (finns även med fyrhjulsdrift) och motor på 218 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 22 kW.

Batteriets storlek är 63 kilowattimmar netto (finns även med 87 kWh, både med fram- och fyrhjulsdrift) och 66 kWh brutto. Räckvidden är 39,2 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,81 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,5 sekunder. Toppfarten är 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 466 liter, oklart vad utrymmet blir med nedfällda baksäten. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 750 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA).

Priset för Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh är från 619 200 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket, som gör bilen dyrare.

Vilka bilar konkurrerar Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh med? DN ställer bilen i testet mot Volkswagen ID.4 GTX 4Motion för 638 900 kronor och nämner även Renault Mégane E-Tech. Kanske är även Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 bilar den konkurrerar med, åtminstone i fyrhjulsdriven version med stort batteri.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ trevlig interiör med mycket myskänsla
+ bekväm och stabil
+ tyst kupé
+ lyxigt baksäte
+ knappar i panelen
+ gott om utrymme under bagagerumsgolvet
+ hög säkerhet
+ ”energieffektiv värmepump”
+ ”hyfsat välfungerande enpedalsläge”

På minussidan:
– bristande köregenskaper
– skakigt informationssystem
– liten pekskärm
– hög förbrukning
– dålig ekonomi
– dåligt fungerande kupévärme
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– låg takhöjd
– litet bagageutrymme

Nissan Ariya 2WD Evolve 63kWh får 15 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 11 mars 2023 (bakom betalvägg).

Bilden visar en Nissan Ariya på elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 12 mars 2023