Ioniq 6 spännande bil

De två sydkoreanska syskonföretagen Hyundai och Kia är duktiga på elbilar. De är innovativa och ger bra valuta för pengarna. Därmed kan de konkurrera med elbilarnas moder, Tesla. Hyundai kallar alla sina elbilar för ”Ioniq” och presenterar nu sin tredje elbil, sedanen Ioniq 6, som har snabb supersnabbladdning, låg förbrukning och lång räckvidd.

Hyundai och Kia har haft stora framgångar i Sverige med sina elbilar. Båda har lyckats med att utveckla bra elbilar på kombinationsplattformar. Ioniq 6 bygger dock, liksom Ioniq 5 och Kia EV6, på en renodlad elbilsplattform, som de två företagen delar, E-GMP. Trots att Hyundai är betydligt större tillverkare och har högre status på hemmaplan, har Kia blivit det mest framträdande märket i Sverige.

Ioniq 5 vann den globala prestigetävlingen Årets bil i världen 2022 (World Car of the Year) i april 2022. Kia EV6 vann den europeiska utmärkelsen Årets bil 2022 strax före.

Jag har haft några artiklar om Hyundais elbilar, som alla handlar om Ioniq 5, på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Hyundai gör det lätt att gruppera företagets elbilar. Modellerna heter alla ”Ioniq” och har (förutom den första modellen) en siffra efter namnet, som ger modellens kronologiska placering. Ioniq 6 är den tredje modellen – det finns inga modeller mellan första Ioniq och Ioniq 5. Den är sedan och inte suv. Syskonföretaget Kia kommer senare i år med en stor suv, Kia EV9. Ioniq-motsvarigheten lär komma 2024.

Svenska Dagbladet har testat Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD i Sydkorea och gör den till en utmanare till Tesla Model 3. Jag tolkar dock SvD:s test som att Tesla Model 3 drar längsta strået på grund av nyligen genomförda prissänkningar, laddnätverk, längre räckvidd och ”oslagbart infotainmentsystem”. SvD gör också reservation för att modellen för Europa kan innehålla vissa förbättringar.

Här är lite fakta om Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD.

Bilen har fyrhjulsdrift (finns även med enbart bakhjulsdrift samt standardräckvidd med bakhjulsdrift) och motor på 325 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 233 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 74,4 kilowattimmar netto (finns även med 53 kWh och enbart bakhjulsdrift), ingen uppgift om kWh brutto. Räckvidden är 58,3 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,5 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,1 sekunder. Toppfarten är 185 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 401 liter; går inte att fälla ner baksäten för större bagageutrymme. Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk).

Hyundai ger inte besked om bilen har möjlighet till dragkrok.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA).

Priset för Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD är ännu inte klart i Sverige, men SvD tror att det blir ”strax över 625 000 kronor” för den testade modellen med lång räckvidd och fyrhjulsdrift. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket, som gör bilen dyrare.

Vilka bilar konkurrerar Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD med? SvD nämner två bilar: Mercedes EQE 350 4Matic från 863 000 kronor och Tesla Model 3 Long Range från 620 000 kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bilen ”rullar lätt, tyst och ledigt” och med ”bra kraft”
+ bra acceleration och vridmoment
+ snabb gasrespons
+ inställbar energiåtervinning via paddlar på ratten från liten till enpedalskörning
+ trevlig och ljus interiör
+ smarta förvaringsfack
+ billig, men inte lika billig som Tesla Model 3
+ värmepump
+ låg förbrukning
+ lång räckvidd
+ snabb supersnabbladdning
+ ”Hyundai toppar listor över kvalitetsmätningar”
+ fem års nybilsgaranti med fri körsträcka
+ hög säkerhet
+ spännande, extremt strömlinjeformad design
+ ”powerbank” som gör att man kan ladda eldrivna ting med bilbatteriet (V2L)

På minussidan:
– bristande spänst i fjädring och dämpning
– liten bagagelucka, ”ett myntinkast”
– lågt i tak i baksätet
– relativt enkla och billiga plastmaterial i kupén
– ”köregenskaperna är inte lika fylliga som Mercedes EQE och inte heller lika sportiga som i Tesla Model 3”

Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD får 31 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 11 mars 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 11 mars 2023