Mercedes EQS SUV toppbil

Är det värt att skriva om en elbil, som kostar nära två miljoner kronor, även om det är en ”vanlig” bil? Tveksamt, men jag gör det, eftersom Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic får något av bäst-i-test-betyg av Dagens industri och utmanar BMW, Tesla och kommande Volvo i stora, lyxiga SUV-segmentet.

Mercedes EQS SUV 580 4Matic är en riktig suv, är till skillnad från Mercedes EQB 350 4Matic som företaget marknadsför som suv. EQS har kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och rejäl dragkroksvikt. Därtill är den stor, med plats för sju personer och bagage. Den är också byggd på en renodlad elbilsplattform, EVA2, som den delar med Mercedes EQE. Elbilsplattformen ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform.

Mercedes EQS är inte enda Mercedes för sju personer. Det finns även Mercedes EQB 350 4Matic (sju personer) och Mercedes EQV (åtta personer).

Jag har haft många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Det är inte lätt att gruppera Mercedes elbilar utifrån de bokstavsförkortningar bolaget ger bilarna. Bokstaven ”S” i ”EQS” är störst och lyxigast. Bokstaven markerar modellens placering i Mercedes modellhierarki, där ”A” är minst och ”S” störst.

Dagens industri har testat Mercedes EQS SUV 580 4Matic och gör den till, vad jag tolkar, bäst i test i kategorin stor SUV. Di skriver att med bilar i den här prisklassen (över 1,5 miljoner kronor) ”har man rätt att förvänta sig det allra bästa” och lägger till: ”Det får man också” med Mercedes EQS SUV 580 4Matic.

Här är lite fakta om Mercedes EQS SUV 580 4Matic:

Bilen har fyrhjulsdrift (finns även med enbart bakhjulsdrift) och motor på 536 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 200 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 108 kilowattimmar netto och 120 kWh brutto. Räckvidden är 57 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,19 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,6 sekunder. Toppfarten är 210 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 645 liter (uppgiften 565 liter förekommer också), med nedfällda baksäten 2 100 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 800 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA).

Priset för Mercedes EQB 350 4Matic är från 1 785 000 kronor. För den som vill ha en tredje sätesrad eller ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.

Vilka bilar konkurrerar Mercedes EQS SUV 580 4Matic med? Di nämner tre bilar: BMW IX och Tesla Model X samt kommande Volvo EX90. Jämfört med Tesla säger Di: ”Tesla är fortfarande med nyskapande, har bästa laddnätverket och når 100 km/tim före sina tyska konkurrenter. Men ska man åka långt och bekvämt” väljer Di Mercedes EQS SUV eller BMW I7.

I sammanställningen nedan utgår jag från EQS SUV 580 4Matic med fyrhjulsdrift och sju platser, för 1 833 000 kronor, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ gedigen bil
+ mycket hög komfort
+ kupé lyxig och ombonad
+ stolar med massage, värme och ventilation
+ bekvämt och rymligt baksäte/mittenrad som går att skjuta fram
+ goda köregenskaper
+ mycket hög bilkänsla
+ stabil även i höga farter
+ bra ljudisolering
+ bra luftfjädring
+ tillval av gigantisk skärm ”nästan från dörr till dörr”
+ tillval av head-up-display
+ styrning på alla fyra hjul
+ direkt styrning
+ godkänd för autonom körning på nivå tre i Tyskland och USA
+ imponerande adaptiv farthållare och filhållningsassistent
+ bra ”off-road-läge” som höjer bilen 2,5 centimeter
+ inställbar energiåtervinning från ingen till hög som ger enpedalskörning

På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning men ändå 200 kW
– hög förbrukning
– tredje sätesraden för korta personer annars med mindre utrymme i baksätet
– några plastdetaljer i kupén är grova

Mercedes EQS SUV 580 4Matic får 21 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 10 mars 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 10 mars 2023