Smart inte så smart val

Smart #3 Brabus är en liten elbil, som inte är så smart val som modellen säger. Smart #3 kommer efter Smart #1.

Fossilbilen Smart började som ett samarbetsprojekt mellan Mercedes-Benz, Volkswagen och klockmärket Swatch. Sedan blev det i praktiken Mercedes-Benz. Nu är elbilen Smart samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Bilen delar elbilsplattformen SEA med flera andra bilmärken.

Smart #3 har Geelys tekniska plattform och Mercedes design.

Smart kallar bilen suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Markfrigången är oklar.

Jag har skrivit två artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Smart elbil når inte ända fram (15 januari 2023) och Smart elbil för två (4 november 2022).

Dagens Nyheter har testat Smart #3 Brabus och ger den 16 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som ett underkännande, ett ”tummen ner”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och miljö, medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och komfort samt lågt betyg i (två poäng) i ekonomi.

DN sammanfattar sin uppfattning om Smart #3 Brabus i rubriken, ”Smart eller inte – den är helt annorlunda än bilen från förr”.

Smart #3 finns i sex versioner, från instegsversionen Pro till ”värstingversionen” Brabus. Den här artikeln handlar om Smart #3 Brabus.

Här är fakta om Smart #3 Brabus:

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 428 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 543 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW; den laddar från 10 till 80 procent på cirka 27 minuter. Växelströmsladdningen är 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 66 kilowattimmar, kWh, brutto och 62 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,76 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 41,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,7 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 980 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 370 liter, med nedfällda baksäten 1 160 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken. Bilen har ett minimalt bagageutrymme på 15 liter under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Smart #3 Brabus är från 554 900 kronor, för instegsversionen Pro från 429 900 kronor.

DN nämner inga uttryckliga konkurrenter till Smart #3 men nämner i förbifarten Volvo EX30.

I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #3 Brabus, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ känns exklusiv
+ bra runtomsikt
+ bra prestanda
+ sportig framtoning
+ bra utrymmen i baksätet
+ bra körställning
+ bekväma stolar
+ olika körprogram
+ bagageutrymme under durken
+ lastskydd

På minussidan:
– ”tramsiga ljud”
– liten frunk
– för centralt placerad skärm
– långsam skärm

Smart #3 Brabus får 16 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 20 januari 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Smart

Artikeln publicerad 21 januari 2024