Smart elbil når inte ända fram

Smart var pionjär som liten bil, med plats för två personer i en bil som kunde parkera på minimalt utrymme; den kom för drygt 25 år sedan. Nu kommer elbilen Smart, som har plats för fem personer, kallar sig för suv och har ambitionen att vara pionjär bland elbilar. Men den når inte ända fram. Det börjar bli konkurrens bland små elbilar, och där är Smart #1 inte det självklara förstahandsvalet.

Fossilbilen Smart var en del av tyska Mercedes-Benz. Elbilen Smart är samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Bilen delar elbilsplattformen SEA med flera andra bilmärken.

Dagens Nyheter har testat Smart #1 och gör i mångt och mycket tummen ner för bilen: ”Jag tvingas fråga mig vad som skiljer Smart #1 från andra liknande modeller och kommer egentligen inte fram till något”, skriver DN-biltestaren.

Smart #1 finns i versionerna framhjulsdrivna Pro+ och Premium samt fyrhjulsdrivna Brabus, som är den enda man kan kalla suv.

Här är lite fakta om Smart #1.

Bilen har framhjuls- eller fyrhjulsdrift, beroende på modell, och har motor på 272 hästkrafter respektive 428 hästkrafter i fyrhjulsmodellen.

Snabbladdningen är på 150 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 22 kW.

Batteriets storlek är 64 kilowattimmar netto och 66 kWh brutto. Räckvidden är 44 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,67 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,7 sekunder (fyrhjulsdrivna modellen 3,9 sekunder) och toppfarten 180 km per timme.

Bagageutrymmet är 313 liter, med nedfällda baksäten 411 liter. Bilen har ett liten bagageutrymme fram (frunk) på 15 liter.

Bilen kan ha dragkrok, men oklart med hur stor dragvikt.

Smart #1 Plaid har en rad förarstödssystem.

Priset för Smart #1 är inte klart för den svenska marknaden, bara för vissa andra europeiska marknader, där den kostar 41 490 euro i Tyskland.

DN nämner två konkurrenter till Smart #1: Fiat 500 Electric och Honda e.

I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #1 med framhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ kul att köra, känsla av gocart
+ kraftig drivlina men ändå snål förbrukning
+ genomlastningslucka
+ röststyrning
+ stor mittkonsol som delar av framsätena ordentligt
+ gullig maskot

På minussidan:
– liten bil
– litet bagageutrymme
– litet baksäte
– krångligt informationssystem
– oklart pris, ”men känns som dyr”
– ganska högt motorljud i kupén
– dåligt hastighetsskyltigenkänningssystem
– inget bil för körning på långa avstånd

Smart #1 får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 14 januari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Smart

Artikeln publicerad 15 januari 2023