Tesla S Plaid återtar herraväldet

När Tesla 2008 kom med sin första elbil, Tesla Roadster, var den en sensation. Ingen hade tidigare gjort en riktigt snabb sportbil, som också var elbil och kunde gå rimligt långt på en ”tankning”. Det är ungefär som Iphone 1 året före kom att revolutionera mobiltelefonin. År 2012 kom Model S, som nu får sin efterträdare i Model S Plaid. Den visar att Tesla fortsatt är ledande i elbilar.

Tesla Model S Plaid ser ut som en ”vanlig” premium- och familjebil, men det accelererar från noll till hundra på hisnande 2,1 sekunder och har topphastighet på 322 kilometer per timme.

Vi har tidigare skrivit om Tesla Model Y Performance, som lämnar nästan alla andra bilar bakom sig, Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022). Men den behöver hela 3,7 sekunder på sig att nå 100 kilometer per timme.

Svenska Dagbladet har testat nya Tesla Model S Plaid och skriver i ingressen: ”Återigen utmanar Elon Musk konceptet för vad en bil är, eller kan vara.” SvD:s helhetsintryck är: ”galet och kul, men totalt onödigt med så mycket kraft i en familjebil.”

Senare i år kommer bilen i ”vanlig” version, utan Plaid.

Här är lite fakta om Tesla Model S Plaid.

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 1 020 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 250 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 16,5 kW.

Batteriets storlek är cirka 95 kilowattimmar netto och cirka 100 kWh brutto. Räckvidden är 60 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,87 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 2,1 sekunder och toppfarten 280 km per timme med tillval 322 km per timme.

Bagageutrymmet är 709 liter. Bilen har bagageutrymme fram (frunk) på 89 liter.

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram och lastvikt 352 kilogram.

Tesla Model S Plaid har i princip alla förarstödssystem man kan önska.

Priset för Tesla Model S Plaid är från 1 560 900 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset, dock inte så mycket.

SvD nämner två konkurrenter till Tesla Model S Plaid: BMW i7 xDrive och Porsche Taycan GTS.

I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model S Plaid med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ familjebil med oerhört mycket kraft
+ väldigt låg förbrukning
+ ofattbart snabb
+ ställbar luftfjädring
+ tyst och mjuk
+ mer påkostad än tidigare
+ enormt bagageutrymme
+ ”marknadens bästa infotainmentsystem”
+ laddinfrastrukturen

På minussidan:
– flygplansratten sämre än rund ratt vid aktiv körning och parkering
– styrningen
– halvbekvämt baksäte
– luftfjädringen inte fullt lika bra som konkurrenternas
– växling (framåt eller bakåt) via skärmen

Tesla Model S Plaid får 25 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 7 januari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Tesla

Artikeln publicerad 7 januari 2023
Artikeln uppdaterad 8 januari 2023