Elflyg är väl bara fantasier?

Nej, det är redan verklighet i liten skala, som snart blir större.

Dagens industri berättar 21 augusti 2021 om en ny, kraftig laddstation – den kraftigaste i Sverige – för elflyg. Laddstationen finns i Skellefteå.

Tidningen presenterar också Rickard Carlsson, pilot och Sveriges ende flyglärare för elflygplan. Han säger följande om det tvåsitsiga elflyg han demonstrerar för Di:

– Det är en dröm att flyga för en pilot.Han ser fram mot ”den dagen då det går att flyga lika långt med ett elflygplan, som ett plan med vanlig motor. I dag klarar vi en timmes flygning”.

Regionalflygplan är under utveckling. En tillverkare är svenska Heart Aerospace, som fått beställning från USA på ett 19-sitsigt passagerarplan.

Skellefteås flygplatschef Robert Lindberg är optimistisk.

– Hittills har allt gått lite fortare än jag trott. Jag tror att inom bara några år kommer vi flyga passagerarflygplan i norra Sverige […] och över Bottenviken till Finland, säger han till Di.

Elflygplan är billigare i drift och därför lämpliga på korta sträckor.

Under hösten 2021 börjar utbildning för elflygplansplioter i Skellefteå. Utbildningen och flygplatsen drar nytta av samarbete med kommunala elbolaget och batteritillverkaren Northvolt.

Jörgen Bengtson