Efter Renault Zoe: Mégane

Fransmännen har varit sena och långsamma på elbilsbollen, men nu börjar det hända saker. Renault presenterar en spännande bil i det lägre prissegmentet, Renault Mégane E-Tech Electric. Enligt Dagens PS Motor (31 oktober 2021) tar den upp konkurrensen med ”Volkswagen ID.3 med förföriska franska former och en räckvidd på 47 mil”.

I elbilssammanhang glömmer man lätt att ett franskt märke, Renault, har den mest sålda elbilen i Europa: Zoe. Nya efterföljaren ”Megané bäddar för ny folklig succé”, enligt Dagens PS Motor. Den är storleksmässigt i samma klass som VW Golf, alltså mindre mellanklass.

Snabbladdningen på likström är maximalt 130 kW. Långsamladdning på växelström är möjlig på upp till 22 kW, men i grundutförande är den låga 7 kW. Ännu vet vi inget om pris. ”Det ryktas om under 350 000 kronor i hemlandet Frankrike”, skriver PS-sajten utan att ange om det är med mindre (40 kWh) eller större (60 kWh) batteri.

Reportaget redovisar bilens för- och nackdelar. Här summerar jag med min tolkning av reporterns plus och minus för modellen med stort batteri, Renault Mégane E-Tech Electric 60 kW.

På plussidan:
+ ”förföriska franska former”
+ sportig design med bland annat dörrhandtag infällda i karossen
+ ”toppmodern med två skärmar”
+ räckvidd: 47 mil
+ sköna framstolar
+ relativt rymligt bagageutrymme

På minussidan:
– trånga baksäten där fötterna inte får plats under framstolarna
– acceleration: 0–100 på 7,3 sekunder

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 2 november 2021