Kia har sannolikt den mest ambitiösa övergången från fossil- till elbilar av alla traditionella biltillverkare. I dag presenterade Kia-handlare runt om i Sverige Kia EV6. Jag var på plats i Hudiksvall, när den röda elbilen fick se dagens och allmänhetens ljus på Hedström Bil.

På bilden ser vi från vänster: Christopher Jonsson, Stefan Hedström och Tony Åkerström.

Kia EV6 Plus AWD är – tillsammans med syskonföretagets Hyundai Ioniq 5 – de två främsta utmanarna till Tesla Model Y LR AWD i segmentet SUV. Det finns andra, betydligt dyrare modeller som Audi e-tron, BMW iX xDrive 50, Mercedes EQS och Tesla Model X, som också ger dessa tre bilar en match, men då talar vi om priser på över en miljon kronor. Sedan finns något billigare bilar, som MG Marvel R Performance AWD, Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram.

För egen del ställde hustrun Agneta och jag sju krav på vår tredje elbil, som skulle motivera att vi bytte upp oss från Kia e-Niro. Kraven är utifrån vårt behov, med hus på landet, brant uppfart till parkeringen, dåliga grusvägar, långa sträckor på vägen och många mil per år. Hyundai Ioniq 5 AWD, Kia EV6 Plus AWD och Tesla Model Y LR AWD var de enda tre som uppfyllde kraven, förutsatt att prislappen skulle vara under tre kvarts miljon kronor.

Våra sju krav var:
• cirka 50 mils räckvidd WLTP eller mer
• supersnabbladdning: minst 150 kW, gärna mer
• fyrhjulsdrift
• dragkrok: minst 1 500 kg
• rimligt hög markfrigång
• stort bagageutrymme
• möjlighet till mikrocamping – att kunna sova två personer i bagageutrymme med nedfällda baksäten.

Valet stod till slut mellan Kia EV6 Plus AWD och Tesla Model Y LR AWD.

Valet föll på Tesla Model Y LR AWD, för Tesla har ett suveränt laddnätverk, som gör att man utan problem kan köra i hela Europa med bilen. Vi vill kunna köra till vår bostad i södra Spanien, 3 700 kilometer enkel resa, Hudiksvall–Portmán.

Kia EV6 Plus AWD slår dock Teslan på flera punkter:
– snabbare supersnabbladdning
– billigare (än billigare för LRF-medlem som får rabatt)
– batteri som levererar el till externt bruk (V2L)
– rikstäckande servicenät

Å andra sidan slår Tesla Model Y LR AWD på flera punkter Kia EV6 Plus AWD, inklusive laddnätverket:
– bättre laddnätverk
– ledande i elbilsutveckling
– djup uppdatering över nätet (OTA)
– större bagageutrymme bak
– rejält bagageutrymme fram (frunk)
– inget krav på service eller serviceintervaller

Summan av kardemumman är att den som väljer Kia EV6 Plus AWD, Tesla Model Y LR AWD eller Hyundai Ioniq 5 AWD gör ett mycket bra val.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Inlägget uppdaterat 6 november 2021

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *