Kia har sannolikt den mest ambitiösa övergången från fossil- till elbilar av alla traditionella biltillverkare, med Kia EV6 som senaste tillskottet. Svenska Dagbladet har testat nya Kian och ger den omdömet ”Kia gasar mot framtiden” och högt betyg i tidningens poängsättning.

SvD testar bilen den 5 november 2021 och är mycket positiv: ”Elbilsteknik på Porsche Taycan-nivå”. Stora nackdelen är priset – här finns dock en rejäl rabatt, för nuvarande eller blivande LRF-medlemmar, vilket Tesla och Hyundai Ioniq inte erbjuder, vilket jag härmed berättar.

Privatleasing för fyrhjulsdrivna versionen är 5 995 kronor. Pris för grundversion är 674 700 kronor.

SvD ser två konkurrenter till Kia EV6 Plus AWD: Tesla Model Y AWD och Volkswagen ID.4 GTX. Jag skulle lägga till syskonet Hyundai Ioniq 5. I sammanhanget räknar SvD upp tio modeller i denna SUV-kategori: Kia EV6, Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, Volvo XC40, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, Tesla Model Y, MG Marvel R och Hyundai Ioniq 5. SvD konstaterar att det nog ”aldrig varit så svårt att välja bil som nu”.

Internationellt finns Kia EV6 i två batteristorlekar, men i Sverige säljs den enbart med stort batteri (77,4 kWh). Det kommer också i en prestandaversion 2022, som SvD kallar den ”Tesla-dräpande varianten”, på 585 hästkrafter och acceleration från 0–100 km/t på 3,5 sekunder.

I sammanställningen nedan utgår jag från modellen Kia EV6 Plus AWD , där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ snabb supersnabbladdning: 10–80 procent på 18 minuter eller tio mil på 4,5 minuter
+ låg förbrukning: 1,72 kWh per mil
+ lång räckvidd: 50,6 mil
+ snabb: 0–100 km/t på 5,2 sekunder
+ toppfart: 188 km/t
+ nybilsgaranti på sju år
+ design och kvalitet
+ tyst
+ många aktiva och passiva säkerhetssystem
+ framsäten som går att fälla i viloläge
+ komfortabel fjädring och fin styrning
+ batteribank som möjliggör laddning av andra elprodukter (V2L)
+ bagageutrymme: 490 liter plus litet utrymme fram (frunk)
+ sannolikt bra andrahandsvärde

På minussidan:
– priset
– saknar Teslas laddnätverk

Kia EV6 Plus AWD får 30 av 36 poäng i betyg.

Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 50 och Tesla Model X. Sedan finns billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i SUV-segmentet.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 5 november 2021