Testet av Tesla Model Y är översvallande, men ändå säger Svenska Dagbladet i sin recension av bilen att ”det finns möjlighet till förbättringar”.

Enligt reportern har Teslas familjesuv gastkramande acceleration, styrning som en sportbil och enorma innerutrymmen. SvD kallar Tesla Model Y ”den mest familjevänliga elbilen i kategorin mellanstora suvar” och ”en avgrundsdjup skillnad mellan att resa långt i en Tesla jämfört med i en bil av annan tillverkare”.

Bilen får högt betyg men det finns mer att önska, enligt tidningen. Ett är insynsskydd, som dock Tesla Y har från och med slutet av november.

Tesla Model Y har fyrhjulsdrift, räckvidd på strax över 50 mil, supersnabbladning och en prislapp på 719 900 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor.

Tidningen ser två tydliga konkurrenter, Hyundai Ioniq 5 AWD och Volkswagen ID.4 GTX. Intressant är att SvD inte ser Ioniq 5-syskonet Kia EV6 som konkurrent.

I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model Y Long Range, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ ”explosiv acceleration”: 0–100 km/t på 5 sekunder
+ toppfart: 217 km/t
+ räckvidd: 50,7 mil WLTP
+ pålitlig räckviddsberäkning
+ supersnabbladdning: 250 kW, 10–80 procent på drygt 30 minuter
+ släpvagnsdragvikt: 1 600 kilogram
+ fyrhjulsdrift
+ luftvärmepump
+ stort bagageutrymme: 854/2 158 liter
+ stort bagageutrymme fram (frunk)
+ låg förbrukning: 1,69 kWh per mil (WLTP)
+ förväntat bra andrahandsvärde
+ styrning och reaktionerna som en sportbil
+ hög säkerhetsutrustning
+ ”rolig att köra”
+ överlägset laddnätverk
+ överlägset informationssystem
+ mycket gott om plats i baksätet
+ progressiv förarmiljö
+ pekskärm med alla instrument utom ratten, växelspaken och blinkersspaken
+ mjukvaruuppdatering över nätet (OTA)
+ bra
+ kommer att gå att beställa med tredje sätesrad som gör bilen sjusitsig

På minussidan:
– dyr
– känslig för ojämnheter i vägen
– hög ljudnivån i kupén
– ingen spak för vindrutetorkarna
– ”bakåtsikten är som en skottglugg”
– små stolar
– bristande komfort

Tesla Model Y får 28 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 26 november 2021.

Det finns 2021–2022 tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX xDrive 40 och xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i SUV-segmentet.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 26 november 2021