Ora 300 Pro rimlig elbil

Bara en bråkdel av de många kinesiska biltillverkarna kommer till Europa och Sverige. De flesta kinesiska elbilar konkurrerar i det högre prissegmentet. Men det finns undantag i form av relativt billiga elbilarna som MG och Ora. Denna artikel handlar om Ora 300 Pro.

Ora är ett fem år gammalt företag, som kom med första modellen 2020. Bakom Ora står företaget Great Wall Motors (GWM), grundat 1984.

Bilen finns i två versioner, Ora 300 Pro och Ora 400 Pro+, bilarna är även kända som ”Funky Cat”. Bilens målgrupp är den som vill ha en kompakt elbil med plats för fem personer.

Jag har skrivit en artikel om Ora på Jörgensval.se: Ora 300 Pro – billig elbilskines (6 maj 2023). Dessförinnan hade jag bara sett den på elbilsmässan i Solna i februari 2023 och pratat med försäljare.

Dagens Nyheter har testat bilen i en jämförelse med franska DS 3 E-Tense Opera och gör den till vinnare jämfört med DS. Tidningen gör den dock inte till bäst-i-test. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och ekonomi samt medelbetyg (3 poäng) i köregenskaper och komfort. DN summerar: ”Den är tillräckligt kompakt, rymlig, bekväm, lättkörd och har så pass lång räckvidd att den kan passa som en familjs andrabil.”

Här är fakta om Ora 300 Pro:

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 171 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 250 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fem stjärnor i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är 64 kilowatt, kW. Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 47,8 kilowattimmar, kWh, brutto (Ora 400 Pro+: 63,1 kWh); tyvärr hittar vi inga uppgifter om storleken netto.

√ Förbrukningen är 1,67 kWh per mil.

√ Räckvidden är 31 mil WLTP (Ora 400 Pro+: 42 mil).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,3 sekunder.

√ Toppfarten är 160 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 615 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 228 liter, med nedfällda baksäten 858 liter. Bilen har – vad vi vet – inget utrymme under durken och inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok och taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år, batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Ora 300 Pro är från 414 900 kronor (Ora 400 Pro+: 499 900 kronor). För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Ora 300 Pro, som den möter i en testjämförelse, DS 3 E-Tense Opera. Andra konkurrenter är rimligen DS 3 E-Tenses koncernsyskon Citroën eC4, Fiat 600e La Prima, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 och Jeep Avenger samt MG4, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ora 300 Pro, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ billig, i synnerhet med privatleasing
+ bra runtomsikt
+ hög komfort
+ rymligt baksäte
+ hög och upprätt sittposition för föraren, som ger bra överblick
+ ”trevlig körupplevelse”, ”lättkörd”
+ ”ytterst behaglig rullkomfort” 
+ bra 360-graders backkamera, zoomar in trottoarkant vid parkering
+ litiumfosfat­batteri som tål hundraprocentig laddning bättre än litiumjonbatterier
+ rimlig räckvidd som andrabil

På minussidan:
– hög förbrukning
– litet bagageutrymme
– dålig skärmlösning
– inga dynamiska eller sportiga ambitioner
– svårkontrollerade körriktningsvisare
– inget volymvred eller lättkontrollerad volymfunktion på pekskärmen
– dålig kontroll av klimatanläggningen
– rund växelväljare som roterar fritt
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– litiumfosfat­batterier som fungerar dåligt i kyla
– liten text på skärmen
– litet bagageutrymme

Ora 300 Pro får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerade i Dagens Nyheter 11 december 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 12 december 2023