DS 3 E-Tense medioker elbil

DS är ett föga känt bilmärke i Sverige. Historiskt är den en avknoppning från Citroën 2014. DS producerar vad som är tänkt att vara lyxbilar, i huvudsak suvar.

Den här artikeln handlar om DS 3 E-Tense Opera, som varken kvalar in som lyxbil eller suv; den saknar bland annat suvens fyrhjulsdrift, motorstyrka, höga markfrigång och dragkrok. Bakom DS står DS Automobiles.

DS 3 E-Tense finns i en grundversion och toppversionen Opera.

DS 3 E-Tense bygger på Stellantis plattform e-CMP2, som den delar med bland andra Citroën eC4, Fiat 600e, Jeep Avenger och Peugeot e-2008.

Jag har inte skrivit någon artikel om DS på Jörgensval.se.

Dagens Nyheter har testat DS 3 E-Tense Opera. Tidningen gör tummer ner för bilen. Den får visserligen högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljö och näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort men medelbetyg (3 poäng) i köregenskaper och lågt betyg (2 poäng) i säkerhet och ekonomi. DN summerar intrycket i artikeln: ”Priset avskräcker.”

Här är fakta om DS 3 E-Tense Opera:

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 260 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är oklar. Den är inte testad i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är 100 (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 50,8 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,56 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 39,6 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder.

√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 653 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 350 liter, med nedfällda baksäten 1 050 liter. Bilen har – vad vi vet – inget utrymme under durken och inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok och taklast.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA), däremot instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för DS 3 E-Tense basvariant är 550 000 kronor och för lyxbilsvarianten Opera 570 000 kronor.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till DS 3 E-Tense Opera, som den möter i en testjämförelse: Ora 300 Pro. Andra konkurrenter är rimligen koncernsyskonen Citroën eC4, Fiat 600e La Prima, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 och Jeep Avenger samt MG4, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30.

I sammanställningen nedan utgår jag från DS 3 E-Tense Opera, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra fjädring
+ egen stil
+ bra assistanssystem
+ bra långfärdsbil
+ hög komfort
+ tyst

På minussidan:
– högt pris
– dålig sittställning: ”lågt med rumpan, högt med fötterna och trångt om knäna”
– obekvämt och trångt baksäte
– instängd känsla
– inte krocktestad
– dåligt placerade knappar
– dåligt menysystem
– hög lasttröskel
– styrning och väghållning är fladdrig och oprecis
– bakluckan öppnas med knapp som snabbt blir smutsig

DS 3 E-Tense Opera får 16 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 december 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: DS

Artikeln publicerad 10 december 2023