Litet batteri kan vara bättre

En hög kostnad i en elbil är batteriet. Därför kan det vara klokt att välja ett litet batteri, om man inte kör så långt dagligen.

”Räckviddsångest” är ett vanligt ord i elbilssammanhang. Det syftar på att man inte når dit man vill med bilens batteri, oroar sig för det och jämför med hur långt man kan köra med fossilbilens ”fulla tank”. Men för många räcker det med ett litet batteri. Om det dessutom går att ladda snabbt, behöver det inte vara någon stor nackdel ens på längre resor.

Rättviddsångesten går att hantera på flera sätt: stora batterier, snabb laddning och tätt mellan laddstationer.

Stora batterier och därmed många mil på ett fulladdat batteri, är för många bästa lösningen. Nu senast har kinesiska Nio en modell, ET7, som med stort batteri har en total räckvidd på över 100 mil. Nackdelen är bilens pris: bilen blir dyr.

Snabb laddning – framför allt supersnabbladdning på minst 150 kilowattimmar och spänning på 800 volt – är ett annat alternativ, där bilar som laddar med 800-voltsystem hamnar i en särklass, förutsatt att snabbladdaren levererar minst 300–350 kilowatt. Hit hör bland annat Hyundai Ioniq 5 och Hyundai Ioniq 6, Kia EV6 och Kia EV9 samt Porsche Taycan. Med dessa bilar går det fort att ladda 10–80 procent eller mer. Nackdelen är att man måste ladda på snabba supersnabbladdare. I praktiken innebär det – för den som vill kunna köra i flera länder – laddnätverket Ionity; tidigare kostade laddningarna mycket, men nu finns förmånliga abonnemang.

Många laddstationer och framför allt tätt mellan laddstationerna, är ett annat sätt att snabbt ta sig från punkt A till B. Vi förutsätter här att det finns många laddpunkter per laddstation, så inte kö uppstår. Även här har Ionity klivit fram bland de paneuropeiska laddnätverken.

Men för många räcker ett mindre batteri. Mindre batterier gör elbilar betydligt billigare. Mindre batterier i kombination med flera snabbladdare är en bra kombo. Om sedan bilarna är rimligt snabba att ladda, blir ekvationen riktigt bra.

De flesta kör mindre än tio mil mer dag. Det innebär att kort räckvidd – säg 15 mil på vintern – inte behöver vara något problem. Om man dessutom kan ladda hemma, på jobbet eller längs vägen, är kort räckvidd inget problem även på medellånga sträckor. Men om man köra långa sträckor, framför allt om man kör relativt ofta, då har räckvidd, batteristorlek, snabbladdningsförmånga och närheten mellan laddstationer stor betydelse.

Slutsatsen är – som för alla elbilsägare – att behovet avgör. Därför är det viktigt att noga analysera vilket behov man har av lång räckvidd och inte automatiskt köpa bil med lång räckvidd till ett betydligt högre pris än bil med litet batteri, kort räckvidd och lägre pris.

Bilden visar Renault Scenic E-Tech, som finns med lite batteri. Bilen blev Årets bil 2024 och är en av många elbilar, som finns med mindre batteri, i detta fall relativt stora 60 kilowattimmar.

Text och foto:
Jörgen Bengtson