Lätt köra rätt på el

Den som kör elbil får här tips på hur det är att köra ”rätt” – om man vill få ut mesta möjliga av batteriet och bränslet elektricitet. Det är lätt att köra rätt på el, men det kräver att man tänker i delvis nya banor.

Elbilens största fiende är kyla. Så på vintern är det extra viktigt att planera sin körning. Räckvidden blir ofrånkomligt kortare med kyla, framför allt sträng kyla. Vid långkörning på vintern, blir det än viktigare att planera sin körning och pricka in lämpliga laddstationer med hjälp av en laddkarta. Vid stora högtider och ledigheter kan det bli kö till laddstationer på väg till fjällen och runt storstäderna; då kan det vara klokt att ta en mindre omväg, för att ladda på snabbladdare som inte är så belastade, eller ladda på destinationsladdare (växelström), när man ändå stannar för att äta eller handla.

Elbilens näst största fiende är hög fart. Därför kör jag aldrig 120 kilometer per timme på 120-väg eller än fortare på tyska Autobahn med fri fart. Jag håller mig till maximalt 110, gärna något lägre. Man blir snål med elbil, när man ser förbrukningen öka med hastigheten

Här kommer tio tips, för den som vill få flera mil med elbilen än man annars räknar med:

1. Kör lugnt: körstilen är viktigare med elbil än med bensin- eller dieselbil. Håll jämn hastighet, undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar. Använd den bromskraftsåtervinning som elbilar har; en del har enpedalskörning, som gör att man kan bromsa utan att använda bromsen, utan bara att lätta på gasen, ungefär som radiobilar på tivoli.

2. Kör långsamt: hastigheten är viktigare för den som kör elbil än fossilbil. I stadstrafik drar elbilen mindre och fossilbilen mer än deklarerade räckvidden mätt i WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). WLTP är en världsomspännande standard för att testa personbilar och lätta lastfordon. Det är en testcykel och inte ”normal” körcykel.  Den som kör maximalt 90 kilometer per timme med elbil tjänar mycket i minskad bränsleförbrukning jämfört med 110- eller 120-fart.

3. Förvärm batteriet: detta gäller både inför resa och inför laddning. Förvärmningen finns på de flesta bilar och är vanligen automatisk, men behöver vanligen ställas in manuellt vid växelströmsladdning (destinationsladdning, AC-laddning). De flesta moderna elbilar har möjlighet till tidsinställning av uppvärmningen eller går att starta uppvärmningen genom bilens app. De flesta moderna elbilar har värmepump, som snabbt värmer upp bilen före avfärd. 

4. Använd små fälgar: små fälgar/hjul drar mindre bränsle. Det må se snyggt ut med stora fälgar/hjul, men förbrukningen ökar med några mil på ett fulladdat batteri jämför med några tum mindre fälgar.

5. Använd högre lufttryck: högre lufttryck än rekommenderat innebär lägre förbrukning. Men vissa säger att man strikt ska hålla sig till vad biltillverkaren rekommenderar. Fakta är dock att högre lufttryck minskar rullmotståndet och därmed förbrukningen. Under alla omständigheter ökar dåligt däcktryck rullmotståndet och därmed energiförbrukningen, vilket gör att rätt lufttryck i däcken alltid är rätt. 

6. Ladda smart: maximera snabbladdningen med likström (DC) utifrån bilens förmåga att ta emot laddning vid olika batteriprocent. Detta varierar med olika bilmärken och laddnivåer. Här måste man läsa på vad som gäller för egna bilen. För växelström (AC) gäller vanligen ingen skillnad i laddtid beroende på hur många kilowatt man laddar med.

7. Ligg bakom annat fordon: man spar på elektroner genom att köra nära framförvarande fordon, framför allt om det är en lastbil eller annat stort fordon.

8. Minska lasten: den som kör med last som inte är nödvändig, får högre förbrukning.

9. Minska kyla eller värme: dra ner på klimatanläggningen (luftkonditioneringen) under sommaren och värmen under vintern. Tänk på att rattvärme, stolsvärme och värmeslingor i rutorna är mycket mer energieffektiva än kupévärmaren; däremot är energiförbrukningen minimal hos lampor och radio/infotainmentsystem. De flesta elbilar har ratt- och stolsvärme, som gör det möjligt att sänka kupévärmen och därmed drar ner på energiförbrukningen.

10. Parkera i garage: här är samma resonemang som i punkten om förvärmning av batteriet. Det mår bäst uppvärmt, men inte stekhett, så förvärmning eller varmgarage är bra för batteriet. På vintern håller inomhusparkering dessutom elbilen fri från tung snö och frost, som lägger på onödig vikt.

Tidigare artiklar på temat ”praktiskt om elbilar”: Litet batteri ofta bättre (7 juli 2024).

Text och foto:
Jörgen Bengtson