VW ID.7 bäst i tysk test

Volkswagen (VW) är tillsammans med Toyota världens största biltillverkare. Båda har haft svårt att få fram rena elbilar, även om Toyota varit klart sämst av de två. Nu visar sig VW vara bäst i test av alla elbilstillverkare i en tysk test från ADAC, där ID.7 Pro vinner stort.

Testet är visserligen tyskt och kan därmed vara partisk för tyska fordon. Men studien är gedigen; var och en kan skärskåda den i detaljer. ADAC står för ”Allgemeiner Deutscher Automobil-Club“, som är Tysklands och Europas största bilägarorganisation med närmare 21 miljoner medlemmar. Vad säger då ADAC om bilarna i testet?

ADAC har testat i stort sett alla bilar. Organisationen delar in biltestresultaten i fem klasser, där den högsta är ”mycket bra” med 0,6–1,5 poäng, följd av ”bra” med 1,6–2,5 poäng, ”tillfredställande” med 2,6–3,5 poäng, ”tillräcklig” med 3,6–4,5 poäng och ”otillräcklig” med 4,6–5,5 poäng.

ID.7 Pro är enda bil i högsta testklassen ”mycket bra”. Den får följande delbetyg i testet:
– kaross och bagageutrymme: 2,3
– innerutrymme: 2,4
– komfort: 1,5
– motor: 1,0
– köregenskaper: 2,1
– säkerhet: 1,1
– miljö: 1,2

ADAC delar också ut betyg i ”målgrupper”:
– familj: 2,3
– stadstrafik: 3,9
– seniorer: 2,7
– långfärdsbil: 2,0
– transport: 2,4
– körglädje: 1,8
– pris/prestanda: 2,5

Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna som har separat sammanställning, på Jörgensval.se: VW ID.7 bra elbil (3 december 2023), VW ID.7 börjar komma i kapp (2 december 2023), Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Här är fakta om VW ID.7 Pro Edition, som jag antar är samma som ADAC kallar bara VW ID.7 Pro:
√ Bilen är en halvkombi.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 286 hästkrafter, hk, och vridmoment på 545 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader, totalt fem sittplatser.
√ Mycket hög säkerhet, fem poäng i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är 175 kW i 400 voltssystem; laddar 10–80 procent på 28 minuter.
√ Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Bilen är förberedd för dubbelriktad laddning, möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1‚4 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 61,8 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme, km/t är 6,5 sekunder.
√ Toppfarten är 180 km/t.
√ Tjänstevikten är 2 171 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 532 liter, med nedfällda baksäten 1 586 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken.
√ Bilen saknar bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 000 kilogram dragvikt.
√ Bilen kan ha taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Den kommer att få nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten.
√ Bilen har vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volkswagen ID.7 Pro är 635 700 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.

ADAC omnämner styrkor och svagheter med bilen.

Styrkor:
+ bra material- och utförandekvalitet
+ bra utrymme fram och bak
+ hög fjädringskomfort med adaptiva stötdämpare (tillval)
+ mycket god aktiv och passiv säkerhet
+ kraftfull motor för mycket snabb körprestanda
+ låg förbrukning
+ bra räckvidd

Svagheter:
– dyr
– låg dragvikt
– måttlig nyttolast
– inget förvaringsutrymme under huven (frunk)

ID.7 Pro får 1,6 av 5,5 poäng i testet, där 0,6 poäng är bäst och 5,5 sämst.

Testet publicerades på webbplatsen för ADAC.de i april 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: VW