VW ID.7 börjar komma i kapp

Volkswagenkoncernen är världsledande inom bensin- och dieselbilar, men har varit sen och klen med elbilar. Uppdaterade versionen av VW ID.3 och nu hela nya VW ID.7 kan dock ändra på detta.

Nya VW ID.7 har effektiv drivlina, stark motor, lång räckvidd, snabb laddning, rymlig kupé, bra långfärdsbil, stort bagageutrymme och är tekniskt välutrustad. Den bygger på koncernens nya elbilsplattform MEB med tillverkning i Emden.

Svenska Dagbladet har testat Volkswagen ID.7 Pro, i lanseringsversionen Pro Edition. Den ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”, trots att testaren knappt hittar några negativa faktorer. Bilen får 28 av 36 poäng, utan högsta betyg (sex) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fem) i fyra av sex kategorier: miljö, köregenskaper, säkerhet och helhet samt högt medelbetyg (fyra) i motor/växellåda och ekonomi.

SvD summerar VW ID.7 som ”rymlig och praktisk”, ”komfortdröm som lockar till långfärd”. Dock tror tidningen mer på den kommande kombin med fyrhjulsdrift, som ”lär bli den riktiga Sverigefavoriten”.

Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna som får separat sammanställning, på Jörgensval.se: Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Här är fakta om VW ID.7 Pro Edition.

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 286 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 545 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, sannolikt med kommande, högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 170 kW; ska ladda 10–80 procent på cirka 28 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen är förberedd för ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den är också förberedd för dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar (kWh) brutto och 77 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1‚43 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 61,8 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,5 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 204 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 532 liter, med nedfällda baksäten 1 586 liter. Bilen har ett litet utrymme under durken men inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 000 kilogram dragvikt, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen kommer att få nätuppdatering (OTA), har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Volkswagen ID.7 Pro Edition är 664 900 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.

Svenska Dagbladet nämner två specifika konkurrenter till VW ID.7: Hyundai Ioniq 6 RWD, ”Pris 624 000 kronor. Räckvidd 61,4 mil”; Tesla Model 3 AWD, ”Pris 609 000 kronor. Räckvidd 62,9 mil”. Men tidningen nämner också BMW i4, BMW i5, Mercedes EQE och Tesla Model S som konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 Pro Edition, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ kraftfull motor och bra acceleration, men inte som Tesla
+ bra räckvidd
+ stolmassage i framstolar
+ mycket bra matrixstrålkastare
+ dynamiska strålkastare som anpassar sig till mötande trafik
+ lågt luftmotstånd och effektiv drivlina
+ adaptivt chassi ger riktigt skön färd
+ ”milslukare med högsta komfort”
+ många säkerhetsfunktioner som urstigningsvarning, varning för korsade trafik bakom bilen och motorvägsassistent som kan göra omkörningar
+ stor pekskärm
+ bra infotainmentsystem, som är ”tydligare, roligare och bättre än tidigare”
+ rymlig
+ praktisk
+ tyst
+ mycket bra och bekväm förarmiljö
+ dubbelriktad laddning
+ ”plug and charge” för snabb laddning via föranmält kort
+ tre fästbyglar Isofix för barnstolar
+ enorm halvkombiöppning till stort och lättlastat bagageutrymme
+ djupt och skönt baksäte, ”nästan slösaktigt stort”
+ fint inredningsmaterial
+ bättre touchknappar men inte lika bra som fysiska knappar
+ mycket bra head-up-display
+ bra navigationsanvisningar

På minussidan:
– ingen tilltalande design
– brister i digitala och analoga reglage

VW ID.7 Pro Edition får 28 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 2 december 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 2 december 2023