Nya VW ID.3 bättre

Volvo har uppgraderat sina elbilar C40 och XC40, men gott resultat. Volkswagen gör det nu med ID.3, med blandat resultat, där medierna tar emot uppgraderingen olika. Svenska Dagbladet tycker nya VW ID.3 är ”ett lyft”.

VW ID.3 är elbilen som motsvarar bensin- och dieselbilen VW Golf, en egen och mycket viktig bilklass.

Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna, på Jörgensval.se: VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Svenska Dagbladet är positiv till den uppgraderade VW ID.3 Pro Performance: ”…drygt tre år senare [har VW] lyssnat till kundernas önskemål och botat alla barnsjukdomar”, skriver SvD. Tidningen ger den i praktiken betyget bäst-i-test med motsvarande 20 av 25 poäng, varav högsta betyg (sex poäng) i säkerhet och näst högsta betyg (fem poäng) i tre delmoment, motor/växellåda, köregenskaper och helhet.

Dagens PS Högsta växel ger bilen i sin test, som jag skrev om i Uppgraderad VW ID.3 besvikelse, bara 3 av 5 poäng, motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens Nyheters test, som jag skrev om i VW ID.3 inte tillräckligt bra, ger den 18 av 25 poäng. SvD ger högsta betyg, motsvarande 20 av 25 poäng.

Svenska Dagbladet nämner två huvudkonkurrenter till VW ID.3: Den ena är BYD Dolphin, pris 340 000 kronor och räckvidd 43 mil. “Kinesiska BYD är en av världens största tillverkare av laddbara bilar. Bilar kommer i slutet av året.” Den andra är Volvo EX30, pris 430 000 kronor och räckvidd: 48 mil. ”Volvo nya minsting, delar plattform med bilar som Zeekr 001 och Smart #1.” Utöver dessa nämner SvD följande konkurrenter: Renault Mégane e-tech, Honda E, Cupra El Born (Seat) och MG4.

Här är fakta om uppgraderade sedanen Volkswagen ID.3, som kommer i två versioner, Pro Performance med fem säten och Pro S med fyra säten.

√ Bilen har bakhjulsdrift samt motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 310 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.

√ Snabbladdningen är på 120 kilowatt (Pro Performance) respektive 170 kilowatt (Pro S) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har dubbelriktad laddning, V2G, (Pro Performance).

√ Batteriets storlek är 58 kWh netto (Pro Performance) respektive 77 kilowattimmar netto (Pro S).

√ Förbrukningen är 1,54 kWh per mil WLTP (Pro Performance).

√ Räckvidden är 42,6 mil (Pro Performance) respektive 55,6 mil (Pro S).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4/7,9 sekunder, båda uppgifterna förekommer (Pro Performance). Toppfarten är 160 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok eller taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display som tillval.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för bakhjulsdrivna Volkswagen ID.3 är från 479 900 kronor (Pro Performance) respektive 539 900 kronor (Pro S). Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.3 Pro Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ tillräcklig motorkraft och acceleration
+ byggs i klimatneutral fabrik med miljökompensation för batterierna
+ ”solid körkänsla”, ”körglädje”, ”komfortabel”
+ styrningen väl avvägd
+ bra svängradie
+ utmärkt stadsbil
+ kursstabil i motorvägsfart
+ hög säkerhet
+ rymlig för att vara småbil
+ ”hyfsad räckvidd”
+ krok för cykelhållare som tillval
+ hög klass på interiörmaterial, men inte i nivå med Golf
+ större skärm än tidigare
+ ruttplanerare för laddstopp
+ enkel snabbladdning med ”plug-and-charge”
+ dubbelriktad laddning för Pro S
+ fler nya funktioner i grundversionen: tvåzonsklimatanläggning, helljusassistans, reglerbar passagerarstol

På minussidan:
– dyr, flera konkurrenter är 100 000 kronor billigare
– högt vägljud i högre hastigheter men inte störande
– ingen möjlighet till dragkrok
– ingen möjlighet till takbox
– ingen förändring i räckvidd mot förra ID.3
– sämre grafik än BMW, Mercedes och Tesla
– relativt litet bagageutrymme

VW ID.3 får 28 av 35 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 1 juli 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 1 juli 2023