Xpeng G9 AWR mycket bra suv

Xpeng är en av de absolut bästa kinesisk elbilstillverkarna. Den floppade totalt med Xpeng P5, men kommer nu igen med en stor och mycket bra suv, Xpeng G9. Den finns i tre versioner. Denna artikel handlar om ”värstingversionen”, Xpeng G9 Performance AWD, även omnämnd som Xpeng G9 AWD Performance.

Jag har skrivit flera artiklar om Xpeng på Jörgensval.se: Xpeng G9 bra suv (19 maj 2023), Xpeng P7 bästa elkines? (4 maj 2023), Kinesiska Xpeng G9 bra suv (27 april 2023), Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).

Xpeng P5 blev totaltflopp. Xpeng P7 i en uppdaterad version fick bättre mottagande. Xpeng G9 får riktigt bra mottagande bland motorjournalister och utmanar premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och Volvo.

Xpeng G9 är mer att likna vid Tesla Model X eller Tesla Model Y. Xpeng G9 AWD Performance är biltillverkarens flaggskepp, men bilen finns också i två bakhjulsdrivna versioner, Xpeng G9 RWD Long Range och RWD Standard Range. Den fyrhjulsdrivna versionen är den enda som kan göra anspråk på att vara en riktig suv: kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och rejäl dragkroksvikt.

Svenska Dagbladet har testat Xpeng G9 AWD Performance och ger den mycket gott omdöme, med 30 av 36 poäng. Den får toppbetyg (sex poäng) i ekonomi. Det torde placera bilen i kategorin ”bäst-i-test” för stora suvar. SvDs rubrik, ”Återtåg får suven som försvann”, säger en del om Xpengs katastrofala start i Sverige – och att den nu levererar.

SvDs helhetsintryck är ett kraftfullt ”tummen-upp”: ”Ger mer bil för pengarna än någon annan konkurrent.”

Här är fakta om suven Xpeng G9 AWD Performance.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 550 hästkrafter och vridmoment på 717 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men ska klara kraven för högsta betyg.

√ Snabbladdningen är på 300 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 93 kilowattimmar netto och 98 kWh brutto. Räckvidden är 52 mil WLTP. Förbrukningen är 2,13 kWh per mil.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 660 liter, med nedfällt baksäte 1 576 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 71 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och liten meny framför föraren men ingen head-up display.

√ Garantierna är: nybil sju år eller 16 000 mil för beställningar 2023, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för Xpeng AWD Performance är från 830 000. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Svenska Dagbladet nämner två konkurrenter till Xpeng G9 AWD Performance: Audi Q8 e-tron 55 för ”cirka en miljon kronor”; BMW iX50 för ”1,1 miljoner kronor”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G9 AWD Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket bra supersnabbladdning med 800-voltsystem och 300 kW
+ mycket bra räckvidd
+ ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ luftfjädring
+ panoramaglastak
+ bra självkörningsfunktion
+ sätesvärme för alla säten
+ elektriskt justerbara säten både fram och bak
+ prisvärd
+ omfattande utrustningsnivå utan pristillägg
+ mycket snabb acceleration
+ bra väghållning
+ mycket gott om plats
+ stort bagageutrymme
+ justerbar höjd
+ sjuårig nybilsgaranti
+ enormt baksäte
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ tre skärmar, varav en framför framsätets passagerare
+ bra långvägskomfort
+ hög teknisk nivå
+ relativt billig

På minussidan:
– outvecklad fjädring
– bristfällig styrning
– osäkert andrahandsvärde
– vissa frågetecken kring kvalitet
– emblemet tappar färg

Xpeng G9 AWD Performance får 30 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 3 juni 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 3 juni 2023