Det finns många kinesiska elbilsutmanare till tillverkarna från Asien, Europa och Nordamerika: MG, Aiways, Nio och Xpeng. Flera av dem utmanar Tesla, inklusive Xpeng. Men den når inte upp till Teslas nivå.

I flera tester har Xpeng P5 visat sig vara något av en besvikelse, en bra men dyr bil, som inte når upp till Teslas nivå. Kanske den kommande lite större sedanen Xpeng P7 eller den kommande suven Xpeng G9 bli mer av en utmanare?

Först lite fakta om sedanmodellen Xpeng P5.

Snabbladdningen är på 70 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Räckvidden är 46,5 mil (WLTP) och förbrukningen 1,55 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,5 sekunder och toppfarten 175 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 450 liter i aktern plus 70 liter under lastgolvet.

Bilen är framhjulsdriven. Den går inte att få med dragkrok.

Xpeng P5 har förarstödssystemen som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.

Priset är från 550 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är inte klart.

Dagens Nyheter har testat Xpeng P5 och summerar: ”Inspirationen från Tesla skiner tydligt igenom. Men utmanaren brister på vissa punkter.”

DN nämner inte några konkreta konkurrenter till Xpeng P5. Men eftersom DN nämner Tesla som allmän konkurrent, får man utgå från att Tesla Model 3 är en av konkurrenterna.

I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng P5, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ låg elförbrukning
+ mycket stort baksätesutrymme
+ hög komfort
+ snygg inredning
+ genomlastningslucka
+ mjuk gång och fjädring
+ låg ljudnivå
+ systemuppdatering över nätet (OTA)
+ förarstödssystem på hög nivå

På minussidan:
– inga fällbara baksäten
– ingen justerbar ratt i längsled
– förarsätets dyna går inte att ändra lutningen på
– ingen möjlighet till dragkrok
– för få fysiska knappar
– död styrning
– dyr
– långsam snabbladdning: 70 kW
– dålig adaptiv farthållare och filhållningshjälp

Xpeng P5 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 28 maj 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Xpeng

Artikeln publicerad 31 maj 2022