Bra elbil från Mercedes på fossilplattform

De tyska premiumbilarna har, med undantag för Porsche, varit sena på elbilsbollen. Men nu kommer både BMW och Mercedes-Benz (MB) med allt fler rena elbilar, byggda på både elbilsplattform och kombinationsplattform med fossilbil som bas. MB har med sin nya EQB gjort en lyckad kompromiss.

Mercedes-Benz EQB bygger på GLB-plattformen och har fått drivlinan från EQA. Den är – förutom skillnader i design – närmast identisk med sitt fossilbilssyskon. Bilen är en kompakt-suv med plats för sju personer, vilket är en svårslagen kombination.

Först lite fakta om Mercedes-Benz EQB:

Snabbladdningen är på 100 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Räckvidden är 42 mil (WLTP) och förbrukningen 1,82 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 495 liter, med nedfällda baksäten 1 710 liter.

Bilen finns med fyrhjulsdrift. Den går inte att få med dragkrok.

Mercedes-Benz EQB har förarstödssystemen som adaptiv farthållare, filhållningsassistent och vägskyltsigenkänning.

Priset är från 597 500 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är inte klart.

Dagens industri har testat Mercedes-Benz EQB och summerar i rubriken ”Komforten räddar EQB när lyxkänslan sviktar”.

Di nämner tre konkurrenter till Mercedes-Benz EQB: Tesla Model Y, ”sjusitsversionen finns i USA, men vi får vänta”; VW ID Buzz, ”kul med folkabuss på el, lång väntetid”; Mercedes EQV, ”större och rymligare, med plats för åtta personer”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz EQB med fyrhjulsdrift, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bra köregenskaper med exakt styrning
+ bra terrängegenskaper
+ bra komfort med bekväma stolar
+ möjlighet till sju sittplatser
+ smart tryckkänslig platta mellan framsätena
+ rimligt snabb acceleration

På minussidan:
– inte premiumkänsla som andra MB
– nästa obefintligt bagageutrymme i sjusitsiga versionen
– viss stötighet
– långsam snabbladdning: 100 kWh
– kort räckvidd: 42 mil

Mercedes-Benz EQB får 18 av 25 poäng i testet.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och ingen supersnabbladdning som Fiat 500e och större fyrhjulsdrivna bilar utan dragkrok och supersnabbladdning som Mercedes EQB.

Testet publicerades i Dagens industri 3 juni 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes-Benz

Artikeln publicerad 4 juni 2022