Cabrioleter – eller cabbar som vi vanligen säger – är inte lika vanliga i Sverige som Sydeuropa. Men när sommaren är här, är det härligt att kunna cabba ner, köra lugnt och känna dofterna längs vägen. För elbilsvänner har cabbutbudet varit lika med noll, åtminstone när det gäller serietillverkade bilar, men nu finns en italiensk cabb, Fiat 500 C.

Fiat 500 C är en bil för fyra personer, en aning trångt i baksätet kan man anta. Enligt Fiat är det världens första fyrsitsiga, elektriska cabriolet.

Fiat glömmer inte sitt arv. Nya Fiat 500 C hyllar Cinquecento från 1957 i sin stil. Men nu är det el som gäller. Det har batteri på 87 kW och en räckvidd på 320 kilometer (WLTP). Det är inte så mycket, men med enbart stadskörning sommartid ökar räckvidden till 460 kilometer.  

Suffletten är i tyg, kommer i tre färger (svart, grått och blått) och tar cirka 25 sekunder att fälla upp. Man öppnar och stänger taket, antingen med hjälp av reglage i bilen eller med knappar i appen. Suffletten har en finess: den går att fälla ner mer eller mindre, lämpligt för lite svalare dagar. 

Interiören är modern med två digitala skärmar. Här finns också luftkonditionering, trådlös laddning för Carplay och Android samt parkeringssensor.

Snabbladdningen är på 85 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kWh.

Räckvidden är 32 mil (WLTP) och förbrukningen 13–14,8 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder. Den korta räckvidden försvarar Fiat med att den ”är utformad efter den urbana körmiljön” och lägger till att i stadstrafik blir räckvidden upp till 46 mil.

Bagageutrymmet är litet. Det går att montera en lasthållare på bakluckan för bagage upp till 15 kilogram.

Bilen finns enbart med framhjulsdrift. Den går inte att få med dragkrok.

Fiat 500 C har bra förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, vägskyltsigenkänning, dödavinkelvarnare autobroms och parkeringshjälp.

Priset är från drygt 370 000 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor för inköp.

Jörgen Bengtson
Foto: Fiat