Kinesiska XPeng P7 överraskar

Kinesiska XPeng P7 har kommit i uppdaterade version, som gör den klart intressant på marknaden. XPeng P7 är större och mer strömlinjeformad än sedanmodellen XPeng P5 och på flera punkter bättre än vad P7-modellen var för ett år sedan.

Jag har tidigare skrivit om XPengs sedanmodeller P5 – XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare (14 maj 2022) – som inte höll måttet och blev en totalflopp. Nu kommer XPeng P7 i en uppdaterad version, ett år efter introduktionen i Sverige. Mottagandet blir klart bättre. Bilen har högre snabbladdning, har längre räckvidd, är större och har uppdateringar över nätet (OTA) jämfört med P5 och delvis första årgången av P7.

Den finns i tre versioner: XPeng P7 RWD Long Range, XPeng P7 AWD Performance och Xpeng P7 Wing Edition. I samma veva som Xpeng lanserar uppdaterade P7 kommer också suven G9.

Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Dagens PS Högsta växeln har testat XPeng P7 och tycker den är klart bättre än XPeng P5.

Här är fakta om XPeng P7.

Bilen har framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift och motor på 263 hästkrafter (framhjulsdrift) alternativt 430 hästkrafter (fyrhjulsdrift).

Snabbladdningen är på 175 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 86,2 kilowattimmar. Räckvidden är 57,6 mil, 50,5 mil respektive 50,5 mil (WLTP). Förbrukningen varierar beroende på modelll. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,7, 4,1 respektive 4,1 sekunder och toppfarten 200 km per timme.

Bagageutrymmet är 440 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen kan inte ha dragkrok.

XPeng P7 har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Priset för XPeng P7 är från 599 900 kronor för Xpeng P7 RWD Long Range, 669 900 kronor för Xpeng P7 AWD Performance och 799 900 kronor för Xpeng P7 Wing Edition.

Dagens PS nämner inga huvudkonkurrenter till XPeng P7.

I sammanställningen nedan utgår jag XPeng P7, som testet omfattar (oklart vilken version), där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ supersnabbladdning på 175 kW
+ räckvidd på 57,6 mil (tvåhjulsdrift) respektive 50,5 mil (fyrhjulsdrift) WLTP
+ snabb acceleration
+ stor skärm
+ uppdateringar över nätet (OTA)
+ ”lyxutrustning som standard” som värmda och ventilerade stolar i fram- och baksätet
+ eluppvärmd ratt
+ luftvärmepump
+ attraktivt, sportigt formspråk
+ bra kvalitet
+ bekväm förarstol

På minussidan:
– dålig komfort i baksätet
– liten öppning till bagageutrymmet

Xpeng P7 får inga poäng i testet.

Testet publicerade på Dagens PS Högsta växelns sajt 3 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 8 februari 2023