Renault Mégane bra men dyr elbil

Franska Renault var pionjär med elbilen Zoe. Den tog världen med storm och blev Europas mest sålda elbil. Sedan hände inte så mycket. Zoes efterträdare, Renault Mégane E-Tech, råder bot på Zoes brister men möter en tuff konkurrens i mellanklassegmentet.

Franska Renault har – liksom japanska Nissan och Mitsubishi – den gemensamma elplattformen CMF-EV. Plattformen var klar hösten 2019, men sedan kom coronapandemin och sköt upp premiären. Hösten 2021 kom Renault med sin Mégane E-Tech 60, där ”60” står för batteristorleken i kilowattimmar (kWh). Den finns även med 40 kWh.

Jag har skrivit om bilen tidigare, Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021). Renault Mégane E-Tech 60 var också en av många relativt nya elbilar på mässan Ecar Expo i Solna 3–5 februari 2023, som bilden visar.

Renault Mégane E-Tech 60 hör till den så kallade Golfklassen, uppkallad efter Volkswagens klassiska bil. Här konkurrerar Renault Mégane med nya ”Golfklassen” VW ID.3 men också med bilar som Kia Niro EV. Dagens Nyheter testade Renault Mégane E-Tech 60 27 november 2021 och har nu testat en senare modell – med sämre betyg som följd.

Här är fakta om Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh Ionic.

Bilen har framhjulsdrift och motor på 218 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW med tillägg 22 kW.

Batteriets storlek är 64,8 kilowattimmar netto och 68 kWh brutto. Räckvidden är 42,8 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,71 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4 sekunder och toppfarten 160 km per timme.

Bagageutrymmet är 440 liter, med nedfällda baksäten 1 32 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 900 kilogram.

Renault Mégane E-Tech 60 har många förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA).

Priset för Renault Mégane E-Tech 60 kWh Iconic är från 589 900 kronor, med privatleasingpris från 7 899 kronor per månad. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.

DN nämner två huvudkonkurrenter till Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh Ionic: Kia Niro EV och tidigare VW ID.3.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh Ionic med framhjulsdrift och paketet Iconic, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”högteknologiskt rivjärn”
+ modern interiör med lyxigt intryck
+ rolig att köra, bra köregenskaper
+ charmig
+ lagom stort batteri, därför bra för miljön
+ bra ratt
+ bra pekskärm
+ infotainmentsystem från Google som är intuitivt
+ röststyrning som fungerar bra
+ bra förarmiljö med bland annat stora fack
+ trådlös mobilladdning
+ låg energiförbrukning

På minussidan:
– hård fjädring
– dålig i älgtest
– lång bromssträcka
– för många spakar på högra sidan rattstången
– dyr i detta utförande
– ingen genomlastningslucka
– dålig bakåtsikt
– snäva innerutrymmen

Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh Ionic får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerade i Dagens Nyheter 4 februari 2023 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 6 februari 2023